
Quan una persona rep el diagnòstic d’esclerosi múltiple (EM), sovint s’enfronta a un mar de dubtes, por i incertesa. Tal com explica el Dr. Sergio Martínez Yélamos, cap de la Unitat d’Esclerosi Múltiple de l’Hospital de Bellvitge, “el moment del diagnòstic continua sent un moment d’incertesa”, però avui dia la història ha canviat molt respecte fa 30 anys.
L’EM és una malaltia autoimmune en què el sistema immunitari ataca per error la mielina, la capa protectora que envolta les fibres nervioses. El Dr. Martínez Yélamos ho explica amb una metàfora molt entenedora: “el sistema nerviós és com un conjunt de cables elèctrics, i la mielina és el plàstic que els recobreix. Si aquest plàstic es fa malbé, el senyal no circula bé”. Aquesta pèrdua de mielina pot provocar símptomes com formigueig, debilitat, problemes de visió o fatiga.
Fa dècades, el diagnòstic es basava en signes clínics i intuïció mèdica. “Quan no teníem ressonància, ens guiàvem per signes com el Babinski majestuós”, recorda el doctor. Avui, gràcies a la tecnologia i a una major sensibilització, “diagnostiquem l’esclerosi múltiple des del primer brot”, fet que permet actuar abans i amb més eficàcia.
Actualment, disposem de més de 15 tractaments modificadors de la malaltia. “Tenim tants tractaments perquè cada pacient és diferent, i intentem ajustar el millor tractament a cada cas”, afirma el Dr. Martínez Yélamos. A més, es dissenyen estratègies específiques segons les necessitats vitals del pacient, com ara l’embaràs o la feina.
L’estil de vida juga un paper fonamental. “Fer exercici físic és més important per a un pacient amb EM que per a una persona sana”, assegura. Un estudi realitzat a Bellvitge en col·laboració amb la Universitat de Barcelona va demostrar que l’activitat física regular millorava de manera “dramàtica” la qualitat de vida, la percepció de salut i fins i tot l’estat d’ànim dels pacients.
El Dr. Martínez Yélamos destaca que “el més important no és tant el que et passa, sinó com t’ho prens”, citant Joan Manuel Serrat. Per això, l’equip de Bellvitge acompanya els pacients no només amb tractaments, sinó també emocionalment, ajudant-los a recuperar el control de la seva vida. “Nosaltres no només posem medicació, també motivem, escoltem i, si cal, oferim suport psicològic.”
La recerca ha identificat el virus d’Epstein-Barr com a factor clau en el desenvolupament de l’EM. “Si no t’infectes amb aquest virus, pràcticament és impossible tenir esclerosi múltiple”, explica. Això obre la porta a una futura vacuna. “D’aquí a 20 anys, potser la Unitat d’Esclerosi Múltiple ja no serà necessària”, afirma amb esperança.
Compartir

L’Hospital de Bellvitge presenta els seus projectes estratègics a la ciutadania

Bellvitge aconsegueix endarrerir 14 anys la discapacitat motora en l’esclerosi múltiple

De l’aniversari dels primers 20 anys, la Creu de Sant Jordi i un creixement compartit

La Unitat de Malaltia de Motoneurona comparteix la seva expertesa en un nou preceptorship

Participació destacada de Bellvitge a la I Reunió Nacional Multidisciplinària d'ELA a Madrid

Associacions solidàries esportives fan un donatiu per avançar en la recerca sobre l'epilèpsia

L’Associació de Persones amb Malalties Neuromusculars premia el Dr. Carlos Casasnovas

Bellvitge lidera l’organització del congrés mundial de neurofisiologia intraoperatòria a Barcelona

L’Hospital de Bellvitge s’involucra en l’acte central del 30è aniversari de l’AFA Baix Llobregat

L’Hospital de Bellvitge organitzarà la reunió mundial anual de la malaltia d’Erdheim-Chester el 2025

La Unitat d’Esclerosi Múltiple de l’HUB comparteix la seva expertesa en un simposi a Madrid

Una tesi doctoral que presenta un enfocament innovador per entendre l’epilèpsia

L’impuls de proves genètiques millora el diagnòstic de les causes de l’epilèpsia
El Servei de Neurologia de l’Hospital de Bellvitge destaca al Simposi Internacional d’ELA
Una fotografia realitzada per infermeria d’esclerosi múltiple guanya el primer premi a la SEDENE 2023

Un nou algoritme clínic augmenta la taxa de diagnòstic de les malalties minoritàries
