Millorant l'experiència del pacient

Components

L'Hospital Universitari de Bellvitge es troba immers des de fa uns anys en un procés de millora de l'estada hospitalària amb diferents iniciatives:

• Millora del disseny dels espais amb elements de l'entorn proper a l'hospital
  • Mesurem el grau de satisfacció dels nostres usuaris
  • Projecte de millora del descans nocturn
  • Grups focals per a la valoració de processos i documents
  • Transformació dels 64 boxs de la Unitat de Cures Intensives amb elements sensorials
  • Carpetes terapèutiques per millorar l'estada hospitalària
  • Programa de Voluntariat
  • Espai d'intercanvi de llibres a les sales d'espera

Millora del disseny dels espais
amb elements de l'entorn proper a l'hospital

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha iniciat un projecte de senyalística i adequació dels espais que incorpora la integració en el disseny d’elements que evoquen edificacions emblemàtiques, fauna, flora i paisatges del parc natural del Delta del Llobregat.

L’objectiu del projecte és millorar l’entorn assistencial i l’experiència del pacient incorporant diferents elements que, per colors i temàtiques, ajuden a la mobilitat dins del centre a més d’oferir dades curioses i informació sobre els elements del nostre entorn.

Humanització espais

Mesurem el grau de satisfacció
dels nostres usuaris

nps

Des de desembre de 2023 hem implantat un sistema per conèixer el grau de satisfacció dels usuaris dels nostres serveis conegut com a NPS (Net Promoter Score). Aquest sistema es basa en aquesta única pregunta “En cas de necessitat, fins a quin punt recomanaria l’HUB als seus familiars o amics?” per a la qual es demana als usuaris que quantifiquin la seva resposta en una escala de 0 a 10, on 0 és «Molt improbable» i 10 és «Definitivament el recomanaria». Un cop contestada aquesta pregunta, se’ls demana el motiu de la seva resposta.

Les respostes faciliten que la gestió de l’organització estigui més enfocada al pacient, això com poder prendre decisions estratègiques basades en la seva experiència. Aquest indicador es complementa amb altres mètodes d’escolta activa, com són les enquestes PLAENSA o els grups focals.

L'hospital ja dorm

“L’Hospital ja dorm”, és el projecte de l’Hospital de Bellvitge que vetlla pel son nocturn dels pacients ingressats. Un bon descans nocturn incideix directament en la salut, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, existeixen estudis que confirmen que entre els factors que alteren el son dels pacients ingressats en un hospital estan les interrupcions nocturnes com a conseqüència de les cures requerides pels pacients, el soroll de dispositius mèdics, la temperatura i l’excessiva il·luminació de l’habitació, el soroll d’altres pacients o causes externes que concerneixen personal hospitalari.

Amb l’objectiu de millorar aquests aspectes que dificulten la recuperació de les persones ingressades a l’hospital, la Direcció Infermera de l’HUB ha treballat amb una perspectiva d’experiència del pacient.

ja dorm

Grups focals
per a la valoració de processos i documents

Grup focal

Els grups focals són una tècnica de recerca utilitzada per recopilar dades a través de la interacció grupal.

A l’Hospital de Bellvitge hem incorporat a la cultura de l’organització l’experiència del pacient perquè el pacient ens digui allò que necessita i el que li agradaria rebre durant la seva estada a l’hospital. La percepció sobre la qualitat, sobre el valor, la defineix qui rep el servei i per tant cal innovar i pensar els serveis a partir de les necessitats i expectatives dels pacients.

Transformació de la Unitat de Cures Intensives amb elements sensorials

Segons la literatura científica, entre el 30 i el 50% dels pacients ingressats a una Unitat de Cures Intensives desenvolupa síndrome post-UCI: es tracta del conjunt de símptomes físics, cognitius i emocionals provocats per l’ingrés i que comporten un deteriorament significatiu de la qualitat de vida després de l’alta.

Per tal de pal·liar-ho, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha transformat els 64 boxs de la Unitat de Cures Intensives (UCI) amb la incorporació d’elements sensorials –llums, projeccions, sons, vibracions que té com a objectiu aconseguir tant la rehabilitació funcional com cognitiva del pacient.

Humanització espais

Carpetes terapèutiques
per millorar l'estada hospitalària

carpetes terapèutiques

El projecte neix amb l’objectiu de fer més entretinguda l'estada hospitalària gràcies a l'entrega d'aquestes carpetes terapèutiques, que inclouen elements de lectura, jocs, mots encreuats, mandales per acolorir i altres documents d'entreteniment.

Les carpetes les entrega la infermeria quan es detecta que a una persona li pot ser d'utilitat per fer més agradable l'estada a l'hospital

Espais d'intercanvi de llibres

El projecte va néixer amb l’objectiu de millorar l’estada a l'hospital dels pacients ambulatoris i els seus familiars o acompanyants, posant al seu abast llibres i revistes que poden llegir durant la seva estada. A més de la lectura a les sales d’espera, els usuaris poden portar-se els llibres a casa i tornar-los en la seva següent visita en unes safates que es troben també als nous espais de lectura.

D’altra banda, els usuaris també poden portar llibres de casa seva i incorporar-los als punts de lectura perquè d’altres persones puguin llegir-los.

Espai de lectura

Programa de Voluntariat

Voluntariat

L’Hospital de Bellvitge va posar en marxa ja fa anys el Programa de voluntariat social que agrupa els voluntaris que desenvolupen tasques socials i d’atenció als pacients ingressats i als seus familiars (suport, companyia, ajuda, etc.) i que gestionen el servei de biblioteca per als pacients.

Aquest Programa de voluntariat està coordinat per la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació.

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: