L’Hospital de Bellvitge participa en l’assaig clínic d’un fàrmac que redueix la mortalitat en l’ictus isquèmic

- Recerca

El director de la Unitat d’Ictus i del Programa Neurovascular de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), Pere Cardona, ha format part de l’equip de l’assaig clínic del fàrmac ApTOLL. Aquest redueix significativament la mortalitat i la discapacitat funcional a llarg termini. Els resultats de l’assaig s’han presentat a la International Stroke Conference, celebrada a Dallas (Estats Units) i organitzada per l’Associació Americana del Cor (AHA).

Catorze hospitals de referència en recerca i assistència de malalties neurovasculars de l’Estat i de França -entre ells l’Hospital de Bellvitge-, han participat en l’assaig clínic APRIL de Fase 1b/2a per assajar el fàrmac ApTOLL, el primer neuroprotector que actua sobre el receptor tipus Toll 4 (TLR4), en pacients amb ictus isquèmic agut en combinació amb tractament endovascular (TEV).

Els resultats de l’assaig, presentats a la principal sessió plenària de la International Stroke Conference, han demostrat que el fàrmac ApTOLL redueix la mortalitat del 18% al 5% del tipus d’ictus més freqüent, que representa el 85% del total de casos.

El fàrmac permet guanyar temps fins que es produeix la reperfusió: bloqueja la resposta inflamatòria que es produeix després d’un ictus isquèmic i alenteix la progressió de la malaltia, protegint el cervell durant unes hores en què la sang no arriba al cervell. Els resultats apunten al fet que es tracta d’un fàrmac amb gran potencial per al futur tractament de l’ictus isquèmic: no ha mostrat interaccions amb altres fàrmacs i podria administrar-se a la majoria dels pacients.

L’assaig clínic APRIL s’ha dissenyat com a prova multicèntrica de doble cec, aleatoritzada i controlada amb placebo, que ha comptat amb la participació de 151 pacients, homes i dones de 18 a 90 anys. Ja s’està planificant un assaig clínic de Fase 2b/3 a gran escala per aconseguir-ne l’aprovació a Europa i expandir el tractament a altres indicacions.

El tractament ha estat desenvolupat mitjançant una innovadora tecnologia d’aptàmers per la biotecnològica espanyola AptaTargets.