L’Hospital Joan XXIII de Tarragona assoleix les 100 trombectomies mecàniques endovasculars amb la col·laboració de l’Hospital de Bellvitge

Els professionals de Radiologia Intervencionista de l'HUB formen part de l’equip multidisciplinari amb diferents serveis de l’Hospital Universitari Joan XXIII, que com a centre primari d'ictus (CPI) de la Regió Sanitària del Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre ha assolit aquest mes d’agost una fita destacada en el tractament de l'ictus.

Des de l'any 2006, l'Hospital Universitari Joan XXIII ha estat actuant com a centre primari d'ictus i proporcionant tractament amb trombòlisi endovenosa als pacients afectats per aquesta greu afecció. A partir de l'any 2020, l'hospital ha estès els seus serveis per incloure teràpia endovascular per als pacients amb ictus isquèmic amb oclusió de grans vasos, eliminant la necessitat de desplaçar-se a centres terciaris a Barcelona o la seva àrea metropolitana.

L’Hospital Joan XXIII és el centre de referència per al Codi Ictus a la regió sanitària del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre, atenent un nombre significatiu de casos d'ictus i realitzant un total de 100 trombectomies mecàniques, un procediment d'alta tecnologia que ha demostrat millorar de manera substancial el pronòstic dels pacients que pateixen aquest esdeveniment.

El procediment de trombectomia mecànica és realitzat per un equip multidisciplinari que inclou professionals dels serveis de Neurologia, Anestesiologia i Reanimació, així com l'Institut de Diagnosi per la Imatge de l'Hospital Joan XXIII i els experts de Radiologia Intervencionista de l'Hospital Universitari de Bellvitge.

El Codi Ictus, un protocol d'actuació urgent, és crucial en aquest procés, ja que implica l'activació ràpida d'una xarxa de dispositius assistencials per proporcionar una atenció immediata i adequada als pacients amb sospita d'ictus. La detecció precoç dels signes i símptomes de l'ictus és fonamental, i l'alerta al sistema d'emergències (SEM) posa en marxa un circuit que s'inicia fins i tot abans de l'arribada del pacient a urgències.

La trombectomia mecànica (TM) ha estat una revolució en el tractament dels pacients amb ictus isquèmic greu causat per oclusió de grans vasos. Múltiples estudis han demostrat una millora significativa en el pronòstic funcional dels pacients que han rebut aquest procediment.