S’inicia la formació de professionals a l'HUB per al projecte Strack

Prop d’un centenar de professionals de diferents serveis mèdics i d’infermeria dels Hospitals de Bellvitge i Viladecans i de l’Atenció Primària Metropolitana Sud han participat en les dues primeres sessions formatives del projecte Strack, el projecte de Compra Pública Innovadora que planteja l’abordatge integral del pacient en el decurs del primer any després d’haver patit un ictus.

Els dies 21 i 28 de març es van dur a terme sengles jornades formatives de 6 hores que van incloure sessions globals de monitoritatge i diagnòstic amb l’objectiu principal de desenvolupar la reenginyeria del procés d’atenció al pacient per assegurar una coordinació fluïda entre l’atenció primària i l’hospitalària. També es van dedicar sessions als dispositius de monitoratge i diagnòstic que utilitzaran els pacients integrats al programa Strack.

Una segona part de les jornades es va dedicar a la formació avançada dels professionals que hauran de realitzar la formació dels pacients.

El pla de formació d’Strack suposa un important esforç organitzatiu donat que contempla vint-i-quatre sessions amb la participació de prop de 150 persones de diferents perfils i en diferents formats –sessions presencials i virtuals síncrones i asíncrones- per tal d’assegurar que els professionals adquireixin les noves habilitats necessàries per fer realitat el projecte, que començarà a partir del 1 de maig amb la incorporació al programa del primer pacient STRACK.

L’eix central d’Strack és un Pla de Salut o de Cures personalitzat que el pacient rep juntament amb l’alta mèdica. Aquest pla es basa en un important treball de reenginyeria dels processos assistencials i inclou una aplicació mòbil i dispositius que permetran la monitorització i l’autocontrol per part del pacient d’un seguit de paràmetres fonamentals, com ara la pressió arterial o la freqüència cardíaca.

Mitjançant la interconnexió d’aquests dispositius amb l’app i la plataforma de telemedicina de l’hospital es podran monitoritzar les principals patologies de risc en aquests pacients, com ara la hipertensió, dislipèmia, diabetis, fibril·lació articular, insuficiència cardíaca o obesitat, entre d’altres. El Pla de Cures, que ha de ser entenedor per al pacient, també inclou pautes d’activitat física, exercicis de rehabilitació cognitiva i informació sobre la funció i les dosis dels medicaments prescrits, entre d’altres aspectes. Tot plegat permetrà posar el pacient al centre, fent-se conscient de la seva condició de salut i empoderant-lo per a que pugui prendre les millors decisions.

L’atenció primària té un paper clau en la reorganització de l’assistència continuada als pacients d’ictus que planteja el projecte Strack. L’Hospital de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans ingressen cada any més de 1.200 pacients per ictus, prop d’un 50% dels quals pertanyen a la mateixa àrea sanitària, fet que possibilita el seguiment de la malaltia als CAP.

Roche Diagnostic és el soci tecnològic del projecte, en adjudicar-se el concurs públic convocat fa uns mesos. L’empresa serà l’encarregada, entre altres aspectes, de facilitar els dispositius de control remot i de desenvolupar l’app, que han de contribuir a millorar la qualitat de vida i l’autonomia dels pacients.

El projecte Strack s’emmarca en el programa de Projectes de Compra Pública d’Innovació dins el Sistema Sanitari Integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT),subvencionat pel Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).