Biòpsia de mama amb agulla gruixuda (BAG)

La biòpsia de mama amb agulla gruixuda (BAG) és una prova per analitzar alteracions mamàries detectades en mamografies o palpacions

Us han trobat una alteració a la mama durant l’estudi mamogràfic, o durant la palpació, i seria necessari analitzar-la amb més profunditat mitjançant un estudi histològic, per saber què és i per valorar-ne el tractament.

Per realitzar l’estudi necessitem prendre una petita mostra de la lesió, és a dir, una biòpsia. Aquesta biòpsia, la realitzarem amb una agulla grossa, perquè així es pot obtenir la mostra d’una manera més senzilla i menys molesta que fent-ho mitjançant biòpsia oberta.

Haurà de signar el consentiment informat per la prova.

Depenent de si el procediment es realitza guiat per mamografia (estereotàxia) o ecografia, haurà de romandre en decúbit lateral o asseguda amb la mama comprimida al mamògraf, o en decúbit supí a la llitera de l'ecografia.

Durant l’exploració és important que estigueu molt quieta. Es netejarà i desinfectarà la pell, es posarà anestèsia local i es farà una petita incisió de 3 mm aproximadament. Es prendran diverses mostres de la lesió. El mecanisme de l’agulla produeix un petit soroll “click” en agafar la mostra. Se us taparà la ferida amb unes tiretes estèrils i estarà de 5 a 15 minuts en observació. El temps total de l’estada en el servei és d’aproximadament 30 minuts.

Després de finalitzar la prova, pot ser necessari dipositar un clip de marcatge metàl·lic al llit de la biòpsia, a fi de localitzar la zona en cas que sigui necessària la cirurgia posterior o el seu seguiment. Aquest clip de marcatge és de mida petita (5 mm), constituït per titani o nitinol (depenent del tipus de marcador).

Les complicacions que poden aparèixer són molt poc freqüents:

  • Al·lèrgia a algun medicament (anestèsia local) o component (làtex, metalls)
  • Reacció vagal (mareig)
  • Discreta molèstia i inflor o petit hematoma al lloc de la punció. Un sagnat important o una infecció són molt infreqüents
  • En les biòpsies realitzades amb control ecogràfic està descrit el pneumotòrax com a complicació, però és altament improbable

En alguns casos, depenent del diagnòstic, la mostra obtinguda pot ser insuficient i es pot necessitar:

  • Repetir la biòpsia (prèviament pot ser necessària la realització d'una ressonància magnètica prebiopsia)
  • Extirpació completa de la lesió problema per realitzar-ne l'anàlisi histològica en la seva totalitat mitjançant intervenció quirúrgica.

No cal acudir en dejú.

Si pren medicaments que fan la sang líquida, com anticoagulants i antiagregants (Plavix®, Clopidogrel®, Sintrom®, Aldocumar® o altres) caldrà valorar ajustar-los.

El mateix dia de la prova, ja us podeu incorporar a les vostres activitats sempre que no hagueu de realitzar exercicis d’activitat física important. Heu d’evitar compressions, cops i estiraments sobre la zona biopsiada. Al dia següent podeu realitzar activitats normals.

Acudir acompanyat d'un adult.

Trobareu informació complementària als vídeos 'Tipos de biopsia' i '¿Tienes que hacerte una biopsia de mama?' de la SEDIM Sociedad Española de Diagnóstico por Imagen de la Mama.

Servei de Diagnòstic per la Imatge

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: