La Fundació ”la Caixa” impulsa un projecte d’IA liderat pel Dr. Pablo Naval per predir el curs de l’esclerosi múltiple

La Fundació ”la Caixa” ha concedit una subvenció de 50.000 euros al projecte liderat per Pablo Naval Baudín, neuroradiòleg del Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i investigador de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), en el marc del programa CaixaImpulse Innovació. Aquest suport permetrà desenvolupar una eina d'intel·ligència artificial per predir la progressió de l’esclerosi múltiple i aplicar tractaments personalitzats de manera precoç.

L’esclerosi múltiple, una malaltia neurodegenerativa que és causa de discapacitat en adults joves, ha experimentat avenços gràcies a noves opcions terapèutiques. Tanmateix, per implementar tractaments més personalitzats, cal disposar de biomarcadors que prevegin amb precisió la progressió de la malaltia.

L’objectiu del projecte que lidera el Dr. Naval és crear una eina de suport clínic que, mitjançant models d’aprenentatge automàtic, pugui identificar els pacients amb un risc més alt de progressió cap a la discapacitat. L’eina utilitzarà dades procedents de la pràctica clínica, del laboratori i de proves d’imatge (ressonància magnètica) per elaborar un algoritme predictiu que integri diferents biomarcadors. La col·laboració entre professionals de neurologia, neuroradiologia i ciència de dades permetrà perfeccionar l’algoritme per confirmar-ne la validesa i garantir la futura integració de l’eina en els fluxos de treball clínics.

Aquesta eina permetrà fer prediccions precises sobre el curs de la malaltia i ajudarà l’equip mèdic a implementar estratègies de tractament de l’esclerosi múltiple precoces, individualitzades i més efectives.

CaixaImpulse Innovació: accelerant la recerca biomèdica

La Fundació ”la Caixa” ha destinat un total de 3,4 milions d’euros per donar suport a 29 projectes innovadors en l’àmbit de la biomedicina i la salut en la convocatòria 2024 del programa CaixaImpulse Innovació. Entre els 29 projectes seleccionats d’aquesta edició, 17 estan liderats per centres catalans, entre els quals hi ha l’IDIBELL, i es dirigeixen a millorar diagnòstics, desenvolupar noves teràpies i innovar en dispositius mèdics.

Els projectes beneficiaris de la subvenció inclouen des de la creació de fàrmacs activats per llum per tractar el dolor crònic fins a la validació d’una eina que permet predir el risc d’infart de miocardi i mort sobtada en joves. El programa CaixaImpulse Innovació ajuda els investigadors a definir les seves estratègies d’explotació a través de mentorització, formació i acompanyament per part d’experts internacionals en diferents àmbits de l’ecosistema de la innovació.

Des del 2015, la Fundació ”la Caixa” ha destinat més de 24,7 milions d’euros a projectes de recerca biomèdica i ha contribuït a la creació de 44 spin-offs, que han captat més de 100 milions d’euros en cofinançament. CaixaImpulse Innovació s’ha convertit en un referent per als projectes biomèdics d’Espanya i Portugal, oferint les eines i els recursos necessaris per convertir les innovacions científiques en solucions reals per als pacients.

Per a més informació sobre el programa i els projectes seleccionats, podeu visitar el lloc web de CaixaImpulse, en el marc de CaixaResearch de la Fundació ”la Caixa”.

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: