El treball aporta una nova eina per avaluar el pensament crític, una competència clau en la pràctica docent i assistencial.
Aquest 23 de juny, Inmaculada Bonilla Aguilar, infermera adjunta de l’àrea de Diagnòstic per la Imatge i Medicina Nuclear de l’Hospital de Bellvitge, ha defensat amb èxit la seva tesi doctoral titulada “Evaluació del pensament crític de les tutores de pràctica clínica del Grau d’Infermeria i validació en l’àmbit docent del qüestionari N-CT-4 Practice: estudi multicèntric”. Ha estat dirigida per la Dra. M. Antonia Martínez Momblán i la Dra. Llúcia Benito Aracil a la Universitat de Barcelona.
La recerca parteix del fet que, tot i que el pensament crític (PC) és una competència essencial en infermeria, hi ha molt pocs estudis centrats en les docents clíniques, en comparació amb les infermeres assistencials o estudiants. En aquest sentit, la tesi omple un buit rellevant en l’evidència científica i ofereix una eina vàlida i fiable per mesurar els nivells de pensament crític: el qüestionari N-CT-4 Practice.
Els resultats de l’estudi mostren que:
• Les tutores clíniques presenten nivells alts de pensament crític en totes les subcategories avaluades.
• Factors com l’edat, l’experiència professional, la formació, la categoria laboral o el torn de treball tenen un impacte significatiu en aquests nivells.
• El qüestionari N-CT-4 Practice és una eina útil, amb una estructura sòlida i coherent amb la teoria, que permet mesurar el PC a partir de quatre dimensions interrelacionades.
Aquesta tesi representa una aportació rellevant per enfortir el rol de les tutores com a agents formadores en l’àmbit sanitari, i per potenciar el pensament crític com a competència clau per a una pràctica clínica reflexiva, autònoma i de qualitat.
Des de l’Hospital de Bellvitge, felicitem la Dra. Inmaculada Bonilla per aquest èxit i per la seva contribució a la millora de la formació i l’assistència en infermeria.