Persones

Treballem per afavorir la motivació, la retenció del talent, el benestar de les persones, la igualtat d’oportunitats, la gestió de la diversitat i el respecte envers tothom, així com la millora de l'experiència del pacient i els seus acompanyants.

Accions destacades

Professionals

  • Desenvolupament professional
  • Pla d'Igualtat
  • Programa No estàs Sol
  • Club de lectura 

 

Pacients

  • Millora en l'experiència dels pacients
  • Seguretat del pacient
  • Voluntariat social
  • Coral Respira Bellvitge
  • Projecte "De viva veu"
  • Música en vena
  • Projecte RELAT-hos

 

Professionals
Experts i implicats, cal afavorir la motivació, el benestar i la igualtat d’oportunitats

Apostem per al desenvolupament professional

Imagen
simhub

Promovem una cultura d’aprenentatge i desenvolupament dels professionals. Com a hospital de coneixement, el generem i el compartim. Tenim la capacitat d’aprendre i desaprendre per adaptar-nos als continus reptes que se’ns plantegen.

Utilitzem diferents eines de transformació i millora contínua. Tot això comporta la implicació directa dels professionals en la presa de decisions.

Identifiquem el talent intern, el reconeixem i el fem créixer facilitant la participació en els diferents projectes segons els interessos. Oferim possibilitats de promoció i projecció professional.

L’alt nivell de compromís dels professionals és fruit de la gran vocació de servei a pacients i famílies en una ambient de cordialitat. Exercim un lideratge proper i integrador, que té com a objectiu principal el benestar de les persones.

Pla d'Igualtat

El 7 de maig de 2021 l'ICS va aprovar el II Pla d'Igualtat, negociat i pactat amb totes les organitzacions sindicals, que manté vius els principis del seu antecessor. Inclou accions i abordatges distribuïts en set àrees d’actuació com ara la cultura institucional i mesures organitzatives, la política i l’estructura retributiva i les condicions laborals, així com els canvis en l’activitat laboral provocats per l’arribada de la pandèmia, com són el teletreball o la conciliació i la corresponsabilitat pel que fa a les cures.

Un dels objectius principals del Pla és promoure els canvis estructurals i culturals necessaris a fi d’assolir una distribució igualitària, justa i equitativa dels recursos, del treball i del temps disponible, entre totes les persones que formem part de la institució. Entre les novetats respecte de l’anterior, el nou Pla aposta per posar en valor el lideratge femení de l’organització, i fomentar i donar eines a les dones perquè l’exerceixin.

També, per primera vegada, es fa especial atenció al col·lectiu LGTBI en la prevenció d’assetjament sexual per raó de sexe o d’orientació sexual i identitat de gènere, mantenint la prevenció i l’abordatge de la violència masclista i també la lluita per l’erradicació de la bretxa salarial i la cura a les famílies monoparentals.

Imagen
igualtat
Accés al II Pla d'Igualtat de l'ICS

Programa 'No estas sol' (NES)

Imagen
nes

Programa d’ajuda al professional per reduir l’impacte emocional i laboral que provoca un esdeveniment advers, és a dir, tota aquella circumstància que ha provocat (o podria haver provocat) un dany no intencionat i no esperat a un pacient com a resultat de l’assistència sanitària. 

Tant pacients com familiars són les principals víctimes d’un esdeveniment advers. No obstant això, no són les úniques persones que pateixen en aquesta situació. Els professionals involucrats també queden afectats emocionalment per l’experiència, esdevenint segones víctimes de l’incident relacionat amb la pràctica assistencial. El programa NES s’estructura en tres nivells d’intervenció, segons el grau d’afectació de la segona víctima, sota la premissa que no hi ha emocions bones o dolentes. És positiu compartir-les per poder rebre l’ajuda necessària. 

El programa, impulsat des de les Direccions Assistencials de l’HUB, ha estat dissenyat amb la participació d’un nombrós grup de professionals de l’hospital (Unitat Bàsica de Prevenció, Servei de Psiquiatria i Unitat de Qualitat i Seguretat Clínica). 

Club de lectura per a professionals

El Club de Lectura de Bioètica per a professionals es va posar en marxa l'any 2019 dins el projecte Llegir abans de curar, impulsat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Societat Catalana de Bioètica per portar els clubs de lectura als centres sanitaris.

El projecte permet compartir les experiències viscudes per altres persones i conèixer les idees i reflexions que els varen fer sorgir aquestes vivències, la qual cosa pot ajudar a millorar la relació amb els pacients.

Fins ara s'han celebrat cinc edicions del Club de Lectura, que una vegada al mes, aplega a professionals de diferents perfils per compartir reflexions i impressions al voltant d'un llibre, en sessions que en diverses ocasions han comptat amb el valor afegit de la presència de l'autor o autora del llibre, obrint així la meravellosa oportunitat del contacte directe autor/a-lector/a.

Imagen
club de lectura

Pacients
Els pacients i les seves necessitats han d'estar sempre al centre de les nostres accions

Millora de l'experiència del pacient

Més accessibilitat. L’Hospital vetlla per la millora contínua de les llistes d’espera quirúrgiques, de proves i de consultes externes, apostant per la millora de la gestió i estratègies innovadores com la telemedicina o la virtualització de les consultes.

Millor atenció. L’Hospital du a terme diferents iniciatives per aconseguir una atenció més personalitzada, empàtica, respectuosa, compassiva i solidària. L’objectiu és impulsar el canvi cultural de l’organització per millorar les vivències dels pacients.

Entorns més acollidors. Estem immersos en un procés de millora de l'entorn hospitalari i d'actualització del Pla de Senyalètica global de l’hospital. El procés de preparació ha inclòs l’organització de grups focals amb la participació de professionals, visitants i pacients per tal d’ajudar a identificar totes les necessitats de millora i la nova senyalització incorpora diversos elements que milloren l’experiència de l’usuari amb la incorporació de colors i elements gràfics de l'entorn. 

Participació. L’Hospital promou la participació dels usuaris en diferents àmbits de la gestió i l’atenció. Han participat en el pla estratègic i en focus grups per a la millora de circuits i àrees concretes. També es vol que tinguin un paper protagonista en la gestió per processos, un model que busca millorar l’eficiència i adaptar-se a les necessitats reals.

Avaluació. Explorar i avaluar l'experiència del pacient per incorporar-la a la presa de decisions.  

Imagen
experiència pacient
Més sobre l'Experiència del Pacient

Unitat de Qualitat i Seguretat de Pacients

Creada l'any 2009 en el marc del projecte d'unitats funcionals de seguretat del pacient impulsat pel Departament de Salut, té diversos objectius:

Impulsar la cultura de seguretat del pacient per tal que permeti la identificació i anàlisi d'esdeveniments adversos, aportant solucions per a prevenir-los i corregir-los. 

Desenvolupar pràctiques segures mitjançant la formació i l'elaboració de protocols i procediments, que millorin la seguretat del pacient.

Fer el seguiment, mitjançant indicadors, de la seguretat del procés assistencial.

Promoure la investigació, la docència i la innovació en seguretat del pacient.

Imagen
seguretat pacient
Més informació

Voluntariat

Imagen
Voluntariat

L’Hospital de Bellvitge va posar en marxa fa anys el Programa de voluntariat social que agrupa els voluntaris que desenvolupen tasques socials i d’atenció als pacients ingressats i als seus familiars (suport, companyia, ajuda, etc.) i que gestionen el servei de biblioteca per als pacients.

Aquest Programa de voluntariat està coordinat per la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació.

Coral Bellvitge Respira

És un programa de cant coral realitzat en col·laboració amb el Palau de la Música Catalana que pretén demostrar el valor de l’art com a alternativa terapèutica no farmacològica, que contribueix a millorar la qualitat de vida i els símptomes en pacients amb patologia respiratòria crònica.

Aquest projecte és el primer fruit del conveni de col·laboració signat entre l’ICS i el Palau de la Música Catalana per dur a terme iniciatives integrades en l’estratègia d’Arts en Salut, a partir de les contribucions de les arts en el tractament de les malalties i en les intervencions de prevenció i promoció de la salut.

Un total de 12 pacients de l’Hospital Universitari de Bellvitge amb diferents patologies respiratòries cròniques en fase estable han participat en aquest programa que té per objectiu avaluar l’impacte del cant coral en la millora de la qualitat de vida, l’estat psicoemocional i la simptomatologia dels pacients per primer cop a tot l’Estat, seguint els estàndards de recerca mèdica de l’ICS i el model d’impacte de millora de competències personals, socials i emocionals de Palau Vincles, el projecte social del Palau de la Música Catalana.

Imagen
coral Palau Vincles
Més informació

De viva veu

Gràcies a l’acord de col·laboració entre l’Hospital de Bellvitge i la Biblioteca Bellvitge, integrada a la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona i de les Biblioteques de l’Hospitalet, una vegada al mes es fa una lectura en veu alta de fragments literaris en diferents espais assistencials de l’Hospital de Bellvitge. La iniciativa De viva veu es recolza en els beneficis emocionals i cognitius que pot generar la lectura en veu alta als pacients. 

Els beneficis emocionals i cognitius de la lectura en veu alta han estat estudiats des de fa segles des de múltiples aproximacions lligades a les neurociències o l’antropologia, entre d’altres. De fet, tal com recull l’assagista nord-americana Meghan Cox Gurdon en el seu llibre "La màgia de llegir en veu alta" en el segle II, un metge grec anomenat Antyllus prescrivia als seus pacients la recitació diària com un tractament saludable, insistint en les bondats terapèutiques dels versos èpics".

Imagen
de viva veu
Més informació

Música en vena

Imagen
musica en vena

L’Hospital Universitari de Bellvitge té un acord de col·laboració amb l’associació Música en Vena per humanitzar les estades hospitalàries a través de la música en directe per a pacients, familiars i professionals.

Música en Vena és una entitat sense ànim de lucre que fomenta l’ús de la música amb finalitats terapèutiques. El projecte contempla la realització d’un miniconcert cada mes en un espai assistencial de l’hospital.  Els microconcerts van dirigits principalment a pacients i familiars, encara que també en poden gaudir els professionals del centre. Les actuacions van a càrrec de músics voluntaris que interpreten diferents gèneres musicals i s’adapten a les necessitats específiques de cada entorn.

La iniciativa es va posar en marxa en 2018, amb la cantautora Marina Rosell inaugurant les intervencions musicals de Música en Vena a l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Projecte RELAT-hos

L’Hospital Universitari de Bellvitge posa en marxa el projecte RELAT-Hos a finals de l’any 2017 com a part del seu pla global d'humanització adreçat a pacients, familiars i professionals. Impulsat des de la Direcció d’Infermeria, la proposta convida el pacient hospitalitzat a expressar les seves emocions, sentiments o inquietuds a través d'un relat. En posar-se a escriure, el pacient adquireix una nova identitat, la de relathador, amb la qual se sent partícip d'un projecte diferent, que no s'esperava i que passa a formar part de la seva recuperació.

Tots els relats formen part d'un llibre que es regala a altres pacients interessats a llegir-lo durant el seu ingrés, els quals, al seu torn, troben una distracció, un entreteniment o una font d'inspiració. Ben aviat, presentarem el quart volum.

Imagen
relathos
Més informació sobre el projecte RELAT-hos
edit-webform-itemsedit-actions

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: