L’HUB i la Biblioteca Bellvitge s’associen per fer lectures en veu alta a pacients del centre

- Formació

La iniciativa De viva veu es recolza en els beneficis emocionals i cognitius que pot generar la lectura en veu alta als pacients

Pacients de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) gaudiran de la lectura en veu alta de poemes, relats i fragments d’obres literàries per fer més agradable i acollidora la seva estada al centre. Avui, professionals de la Biblioteca Bellvitge han llegit un grapat de contes satírics i humorístics del llibre Joc d’atzar, de l’escriptor polonès Slawomir Mrozek als pacients de diàlisi de l’HUB en la primera experiència pilot de la iniciativa De viva veu.

De viva veu pretén aprofitar la capacitat de generar benestar de la lectura en veu alta. Els beneficis emocionals i cognitius de la lectura en veu alta han estat estudiats des de fa segles des de múltiples aproximacions lligades a les neurociències o l’antropologia, entre d’altres. De fet, tal i com recull l’assagista nord-americana Meghan Cox Gurdon en el seu llibre La màgia de llegir en veu alta, en el segle II, un metge grec anomenat Antyllus prescrivia als seus pacients la recitació diària com un tractament saludable, insistint en les bondats terapèutiques dels versos èpics.

“Aquesta iniciativa s’emmarca en l’objectiu de continuar millorant l’experiència del pacient en el nostre centre i enfortir els lligams amb el territori, en aquest cas gràcies al treball conjunt amb un entitat com la Biblioteca Bellvitge, que es un referent del barri”, explica Sílvia Millat, cap de la Unitat de Ciutadania i Participació de l’Hospital de Bellvitge.

Gràcies a l’acord de col·laboració entre l’HUB i la Biblioteca Bellvitge, integrada a la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona i de les Biblioteques de l’Hospitalet, una vegada al mes es repetirà la lectura en veu alta de fragments literaris en diferents espais assistencials de l’Hospital de Bellvitge.

“La sinergia entre els àmbits de salut, cultura i comunitat és una via que s'inicia i que confiem que condueixi a noves col·laboracions futures. El servei bibliotecari segueix el camí engegat a través de l'activitat Lectures per telèfon i transcendeix les parets físiques. Gràcies a la confiança que ens brinda l’HUB, la biblioteca innova mantenint la seva essència, per oferir un servei adaptat al nostre entorn immediat, que contribueix a l'acompanyament i al benestar de la ciutadania”, tal i com afirma Lola Vime, directora de la Biblioteca Bellvitge.

Amb la posada en marxa del projecte De viva veu, l’HUB amplia les seves activitats d’humanització, adreçades a millorar l’experiència del pacient en la seva estada al centre, més enllà de l’àmbit assistencial. D’aquesta forma, la iniciativa s’afegeix a l’acord amb Música en vena, que mensualment ofereix microconcerts als pacients del centre o el projecte RELAT-Hos d’escriptura terapèutica per a pacients.