L’Hospital de Bellvitge fa el seu primer trasplantament de menisc

Aquest procediment s'enquadra dins de la cirurgia de preservació articular, amb l’objectiu d’evitar o posposar la necessitat d’implants protèsics metàl·lics

La Unitat de Genoll del Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha realitzat recentment amb èxit el seu primer trasplantament de menisc. Es tracta d’un procediment complex que porten a terme pocs centres de Catalunya i que s’inscriu en la creixent tendència de la cirurgia del genoll a buscar la preservació per evitar, sempre que sigui possible, la col·locació de pròtesis.

Els meniscs són teixits tous formats per col·lagen situats a l’articulació del genoll que actuen com a amortidors i estabilitzadors articulars. En ocasions, sobretot durant la pràctica esportiva, es poden trencar o esquinçar a causa d’un gir molt brusc del genoll.

El tractament quirúrgic que s’aplicava antigament era l'extirpació total del menisc per cirurgia oberta; després, amb l'arribada de la cirurgia artroscòpia, es van passar a fer reseccions parcials i, més recentment, es repara la lesió mitjançant sutures, intentant mantenir el màxim de teixit meniscal. Tot i això, continua havent-hi malalts als quals es practiquen reseccions subtotals, i en alguns d’aquests pacients pot estar indicada una posterior cirurgia de trasplantament meniscal, a causa de la presència de dolor i inestabilitat articular, i amb l'objectiu d'evitar a mig o llarg termini la cirurgia protèsica.

El trasplantament de menisc és una intervenció que es realitza per artroscòpia (cirurgia mínimament invasiva a través de petites incisions), amb l’ús d’un menisc d’un donant cadàver. La primera intervenció realitzada a Bellvitge, a una pacient de 27 anys, l’han efectuat el Dr. Guillermo Cortés i la Dra. Celia Serrano, traumatòlegs de la Unitat de Genoll, els quals durant temps s’han estat formant específicament en aquesta tècnica a diferents hospitals de l’Estat i internacionals. Amb ella, el Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia passa oferir una nova prestació quirúrgica dins de la seva cartera de serveis.