Campanya de la GTMS per fomentar l’ús òptim dels antibiòtics entre professionals i ciutadania

El dia 20 de setembre, la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l'ICS ha posat en marxa la campanya comunicativa PROA, que té com a finalitat promoure l’ús òptim dels antibiòtics. La campanya, que durarà vora un any, se servirà de missatges complementaris per adreçar-se tant a professionals de la salut com al conjunt de la ciutadania.

Els antibiòtics han salvat milions de vides, però dissortadament ja tenim bacteris intractables justament perquè s’ha fet un ús excessiu d’aquest tractament. A més a més, crear nous antibiòtics és un procés molt llarg i actualment se'n creen pocs. Per això convé mantenir-ne l’efectivitat emprant-los només quan cal i de la manera més convenient.

La campanya comunicativa servirà tant per conscienciar la població general de fer un ús responsable dels antibiòtics, com per a educar-la sobre usos apropiats i inapropiats. D’aquesta manera comptarà amb missatges com ara, “Evita l’automedicació” i “Els antibiòtics no curem processos virals”.

Els missatges adreçats al col·lectiu sanitari en fomentaran un ús correcte, tot facilitant dades basades en l’evidència i científica i les bones pràctiques, com ara, “Consulta les guies locals. Per escollir el tractament empíric òptim cal considerar l’epidemiologia local.”

La campanya, que és iniciativa de la Gerència Territorial Metropolitiana Sud, ha comptat amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona. Es tracta d’una campanya pionera, perquè per primer cop anirà més enllà dels canals de comunicació propis de la GTMS, tot entrant a farmàcies del nostre entorn.

Aquesta nova dimensió ens permetrà poder fer arribar la nostra crida a fer un ús responsable dels antibiòtics a moltes més persones. Els canals de comunicació seran els següents:

Vinculats a l’HUB, la DAP Metropolitana Sud i l’Hospital de Viladecans: intranets,  salvapantalles, televisors dels hospitals i els CAPs, MUPIs, xarxes socials.

Vinculats al Col·legi Oficial de Farmacèutics de Barcelona: televisors d’oficines de farmàcia i bosses per a clients de farmàcies.