Cafè GIPS: Llum per la salut. Una fantàstica oportunitat per conèixer les possibilitats de la fotònica aplicades a la salut

- Innovació
Una cinquantena de professionals han assistit aquest dijous al Cafè GIPS organitzat pel Consell del Col·legi de Metges de Catalunya (CCMC), en col·laboració amb la Junta Comarcal del Baix Llobregat del CoMB, la Gerència Territorial Metropolitana Sud, l’ICFO i l’Àrea d’Innovació i Emprenedoria del CoMB. Els Cafès GIPS són una recent iniciativa del CCMC per compartir l’actualitat del sector i fer xarxa mitjançant trobades disteses entre professionals de l’àmbit clínic i tècnic.

A la presentació del Cafè GIPS, la Dra. Encarna Grifell, directora de Planificació Estratègica, Innovació i Avaluació de la GTMS, ha agraït l’oportunitat de disposar d’espais de participació i col·laboració amb professionals de diverses disciplines cientificotècniques perquè és important tenir en compte altres mirades per millorar els resultats en la salut de les persones. Per la seva part, el Dr. Àlex Santamaria, president de la Junta Comarcal del Baix Llobregat del CoMB, ha agraït l’organització i l’interès generat.

El Cafè GIPS s’ha iniciat amb la presentació de l’estructura i objectius del Grup Interdisciplinari de Professionals vinculats amb la Salut (GIPS) per part de la Dra. Clara Prats, presidenta de la comissió gestora del GIPS. Ha parlat del triangle pacient-professional sanitari-tecnologia i com n’és de rellevant l’entesa entre pacient-professional sanitari, però també els nous reptes que suposa la relació professional sanitari-tecnologia i sobretot pacient-tecnologia. Ha fet valdre la interdisciplinarietat en salut i com cada vegada hi ha més presència d’enginyers biomèdics, bioinformàtics, biofísics o titulats en biomedicina que desenvolupen procediments, productes o solucions en diferents àmbits de salut.

A la part central del cafè s’ha presentat la iniciativa de l’ICFO “Barcelona Medical Photonics Network (BMP)” que té per missió promoure activitats de recerca i desenvolupament a través de col·laboracions amb hospitals i centres de recerca biomèdics i s’han presentat tres projectes concrets: La iniciativa Rhytmion que actua sobre la fisiologia muscular per personalitzar l’exercici, un projecte de manipulació de llum i fluids per al monitoratge en temps real de patògens a l’aire i finalment els usos de l’espectroscòpia Raman per caracteritzar el teixit de melanoma coroidal, un projecte que s’està desenvolupant en col·laboració amb el servei d’oftalmologia de l’HUB i l’IDIBELL.

El torn de preguntes ha estat molt animat. Tal com estava previst, s’ha iniciat la ronda de preguntes a la sala, que s’ha finalitzat davant d’un cafè a la sala Vicente Ferrer, on els assistents han pogut continuar descobrint vies de col·laboració i possibles aplicacions de la fotònica en la seva especialitat clínica.