Una aplicació mòbil millorarà el seguiment de l'evolució dels pacients de TOC

Amb l'aplicació es podrà fer un seguiment en temps real, que combinat amb estudis de neuroimatge, permetrà identificar nous biomarcadors per predir l'evolució de la malaltia. El desenvolupament de la nova eina forma part d'un projecte finançat per La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio en que participen l'IDIBELL, l'Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital Clínic de Barcelona i la Universitat de Barcelona.

Tot i que es disposa de teràpies farmacològiques i psicològiques efectives per tractar el Trastorn Obsessivocompulsiu (TOC), el pronòstic de la malaltia a llarg termini continua essent debatut, per aquest motiu resulta fonamental identificar factors que ajudin a predir la seva evolució.

Un equip de científics del grup de recerca en Psiquiatria i Salut Mental de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) desenvoluparà en col•laboració amb l'empresa Blue Zone Digital Studio una aplicació mòbil que permeti fer seguiment dels pacients amb TOC. Això ajudaria a identificar nous biomarcadors predictors de l'evolució de la malaltia a llarg termini.

El desenvolupament d'aquesta aplicació s'emmarca dins d'un projecte de recerca finançat amb gairebé 400.000 euros per La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio en el que hi participen: l'IDIBELL, l'Hospital de Bellvitge, Hospital Clínic de Barcelona i la Universitat de Barcelona.

L'aplicació inclou cinc preguntes que els pacients, o els seus cuidadors en el cas dels infants, han de respondre aproximadament un cop a la setmana. Les preguntes resumeixen cinc característiques de la malaltia com per exemple si han estat molt pendents dels símptomes obsessius, o bé, si han invertit molt de temps en aquests símptomes.

Gràcies al seguiment a través de l'aplicació, l'equip mèdic podrà conèixer en temps real l'evolució dels pacients: si milloren, empitjoren o es mantenen estables. A més, aquest seguiment es complementarà amb un estudi en neuroimatge per desentrellar quins canvis en el cervell han estat responsables d'aquella evolució.

"A llarg termini, que els pacients puguin fer el seu propi seguiment a través de l'aplicació ens pot ajudar a identificar el moment exacte que un tractament comença a funcionar o no, -comenta el Dr. Carles Soriano, investigador principal a l'IDIBELL i la Universitat de Barcelona i un dels coordinadors del projecte- i ens permet complementar-ho amb altres proves que ens desvelin biomarcadors predictors de l'evolució".