Quatre mentorades i tres mentores de l’Hospital de Bellvitge participen al Programa de Lideratge en Femení de l’ICS

- Formació

Mercè Gasa, Oona Meroño, Ana Ochagavia i Inés Rama han format part de la tercera promoció del programa de l’ICS que reivindica la necessitat de comptar amb un lideratge en femení. Per la seva part, Montserrat Figuerola, Salud Santos i Anna López Ojeda han estat mentores d’altres dones participants externes al nostre hospital.

Entre les 25 professionals seleccionades de tota la institució per participar com a mentorades en el Programa d’Expertesa en Lideratge en Femení, n’hi ha quatre de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB): Mercè Gasa, pneumòloga i coordinadora d’Hospitalització i UCRI; Oona Meroño, cardiòloga; Ana Ochagavía, metgessa intensivista; i Inés Rama, nefròloga i responsable del Programa de Diàlisi. Les participants han passat un procés de selecció previ.

Aquest 25 de maig ha tingut lloc la sessió de cloenda del programa, titulada “Transform”, en el marc de la qual les alumnes han presentat els seus projectes de desenvolupament personal a partir de la formació rebuda al curs i del suport de les seves mentores. Els projectes presentats per les participants es podran aplicar al seu lloc de treball i així tenir impacte en el servei i l’hospital.

Entre les mentores, també hi figuren dones líders de l’Hospital Universitari de Bellvitge: Montserrat Figuerola, gerent territorial de l’àrea Metropolitana Sud; Salud Santos, cap del Servei de Pneumologia; i Anna López Ojeda, cap del Servei de Cirurgia Plàstica i Reparadora de l’HUB.

Les dones, líders a l’ICS

El Programa d’Expertesa en Lideratge en Femení és un projecte estratègic per a l’Institut Català de la Salut per potenciar l’accés de les dones a càrrecs de responsabilitat, així com liderar i tirar cap endavant projectes des de qualsevol posició. Segons el director de Persones de l’ICS, Xavier Saballs durant la cloenda de la tercera edició, “havíem d’actuar per frenar les desigualtats en els càrrecs de lideratge. Per aquest motiu s’ha impulsat aquesta formació, que referma el missatge cap a les dones de l’ICS de confiança en elles i d’animar-les a fer un pas endavant”.

El programa vol revertir una situació real que hi havia als hospitals de l'ICS: una manca de presència de dones entre els comandaments dels hospitals. En aquest sentit, les dues edicions anteriors han estat un èxit. De la promoció de la primera edició del curs, que va tenir lloc l’any 2019, vuit alumnes han acabat ocupant posicions d’alt comandament. La segona edició, l’any 2021, va incrementat la xifra essent dotze les alumnes que han ascendit a càrrecs de lideratge com a caps de secció, directores assistencials o subdirectores mèdiques.

Aquesta iniciativa s’emmarca dins l’estratègia transversal de la Comissió d’Igualtat, que queda reflectida en el recentment presentat II Pla d’Igualtat de l’ICS. Les participants en el programa obtenen un Títol d’Expertes en Lideratge en Femení per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Més informació sobre el Programa de Lideratge en femení al podcast ICSfluencers