Més d’un centenar de proves realitzades als visitants de l’Hospital de Bellvitge per conèixer el risc de patir un ictus

L’equip de la Unitat d’Ictus de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha controlat la pressió arterial, la glucèmia i l’estat de les artèries de 104 usuaris del centre i ha realitzat 40 ecografies Doppler de tronc, a més d’oferir consells sobre hàbits i alimentació saludable. La iniciativa ha tingut lloc en el marc de la campanya de conscienciació en el marc del Dia Mundial de l’Ictus, que se celebra el 5 de novembre.

Segons el doctor Pere Cardona, director de la Unitat d’Ictus de l'Hospital de Bellvitge, “l’ictus s’associa a l’envelliment de les artèries, que amb els anys es van fent menys elàstiques i pot ser més fàcil que es trenquin o que s’embussin per qualls”. De fet, cada vegada és més prevalent i amb més incidència en persones joves, amb hàbits de vida dolents, amb un mal control de risc vascular i alguns tipus d’arrítmies.

Amb l’objectiu de conscienciar sobre prevenir i identificar ràpidament els símptomes de l’ictus, el vestíbul de l’Hospital de Bellvitge ha esdevingut una consulta per conscienciar a la població. En aquest sentit, és important seguir uns hàbits de vida saludables i mantenir a ratlla els factors de risc cardiovascular, com ara la tensió arterial.

Els visitants atesos per l’equip de la Unitat d’Ictus també han gaudit de mandarines, gentilesa de DeXerta.com.

Què és l’ictus?

L’ictus és una alteració brusca de la circulació de la sang al cervell, produïda pel taponament o trencament d’una artèria. Això pot produir danys en determinades zones del cervell, cadascuna de les quals té una funció determinada, que poden deixar de funcionar. Així, doncs, per exemple, l’ictus pot afectar la parla, el moviment de les extremitats, la visió, entre d’altres, ja sigui d’una forma transitòria o més permanent.

A Catalunya, més de 13.000 persones ingressen cada any per ictus o infart cerebral als hospitals, de les quals la meitat poden tornar a fer vida independent en tres mesos. Un 15% moren i l’altre 35% dels pacients pateixen seqüeles limitants. Es calcula que una de cada sis persones patirà un ictus en algun moment de la seva vida.

Tan important és detectar els símptomes i rebre atenció de la manera més immediata possible per evitar seqüeles, com cuidar-se i fer la rehabilitació pautada per l’equip mèdic en els dotze mesos postictus.

De fet, l’Hospital de Bellvitge ha posat en marxa el programa Strack, que fa un seguiment intensiu dels pacients durant el primer any després de l’ictus mitjançant monitoratge remot i treball en xarxa amb l’Atenció Primària.

Vegeu en aquest vídeo com va anar la jornada.