Cirurgia bariàtrica: tots els detalls

La cirurgia bariàtrica comprèn totes les tècniques quirúrgiques que es realitzen per obtenir una pèrdua de pes

CONSULTA TOTS ELS DETALLS A EL MEU QUIRÒFAN

L'obesitat és una malaltia complexa i greu. Actualment es pot considerar com una veritable epidèmia per la difusió a tots els països. En la majoria dels casos, un tractament mèdic o canvis de l'estil de vida poden no ser suficients per aconseguir i mantenir una pèrdua de pes correcta.

En aquest context, la cirurgia bariàtrica comprèn totes les tècniques quirúrgiques que es realitzen per obtenir una pèrdua de pes. Nombrosos estudis, realitzats a tot el món al llarg de més de 40 anys, coincideixen que la cirurgia bariàtrica és el tractament líder en pèrdua de pes i resolució de les comorbiditats en pacients amb obesitat.

Els procediments quirúrgics més freqüents són els descrits a continuació:

• BYPASS GÀSTRIC: en un bypass gàstric, el cirurgià crea una petita bossa gàstrica que es connecta directament a la part mitjana de l'intestí prim. Quan vostè menja, el menjar s'acumula ràpidament a la bossa. La bossa s'omple amb una petita quantitat de menjar i ràpidament la part superior de l'estómac envia senyals al cervell indicant que està ple.
  • GASTRECTOMIA VERTICAL: en una gastrectomia vertical, s'extirpa al voltant del 75% de l'estómac i es deixa un estómac més petit en forma de màniga. Això fa que pugui menjar només una quantitat petita cada cop i que se senti ple abans. El procediment de gastrectomia vertical elimina la part de l'estómac que produeix l'hormona responsable de la gana (grelina). Després d'aquest procediment, molts pacients senten menys gana, i se sacien abans i durant més temps després d'un àpat.

• ENCREUAMENT DUODENAL (DS) i ENCREUAMENT DUODENAL MODIFICAT (SADI-S): Les dues tècniques quirúrgiques es realitzen per 'laparoscòpia' (amb petits forats a la paret abdominal de 5 o 10mm). El primer pas d'aquestes cirurgies és la realització d'una gastrectomia vertical, que és la component restrictiva de la tècnica. Successivament, es completa la cirurgia amb la component hipoabsorptiva de manera diferent.

• BY PASS GÀTRIC D'UNA ANASTOMOSI: es una variant simplificada del bypass gàstric normal, ja que en aquesta versió només es realitza una connexió entre el reservori de l'estómac (la bossa petita d'estómac que es crea al principi de la cirurgia com al bypass) i l'intestí. Els mecanismes d'acció d'aquesta tècnica són els mateixos que en bypass gàstric normal, però es considera tècnicament més simple. El desavantatge més gran d'aquesta tècnica és el possible risc de reflux biliar a l'estómac, per la qual cosa és necessari un estricte seguiment postoperatori en el cas d'aparició de símptomes.

La liposucció, un procediment estètic per eliminar el greix superficial, no és una tècnica de cirurgia bariàtrica, ja que no garanteix la resolució de les comorbiditats (tenir diverses malalties alhora) ni la pèrdua de pes mantinguda.

L'objectiu principal de la cirurgia bariàtrica és obtenir una satisfactòria i duradora pèrdua del pes en excés de cada pacient.

Alhora, un altre objectiu fonamental és la millora de l'estat metabòlic dels pacients intervinguts, amb millora, remissió i fins a resolució completa de les principals malalties relacionades amb l'obesitat com:

• Millora de la glucèmia a la diabetis tipus 2
  • Reducció de la tensió arterial i el risc de tenir problemes cardíacs
  • Reducció de la necessitat de respiració assistida a l'apnea del son

Tot i això, la cirurgia bariàtrica és una eina, no una solució màgica. L'operació marcarà l'inici d'una fase totalment nova de la seva vida, que requerirà canvis permanents en la seva manera de menjar. Només podeu funcionar si esteu disposats a fer aquests canvis i assistir a totes les cites de seguiment. Els resultats de la cirurgia bariàtrica, amb el compromís del pacient, permeten assolir resultats excepcionals de pèrdua de pes fins després de 10 anys després de la cirurgia.

CONSULTA TOTS ELS DETALLS A EL MEU QUIRÒFAN

Servei de Cirurgia General i Digestiva