La Unitat de Cirurgia Colorectal confirma els bons resultats d’una cirurgia de càncer de recte baix que evita practicar una ostomia

La Unitat de Cirurgia Colorectal del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l'Hospital Universitari de Bellvitge ha publicat aquest juliol a la revista científica JAMA Surgery un estudi que confirma els bons resultats de la cirurgia de Turnbull-Cutait per al càncer de recte baix.

Es tracta de la segona investigació d’aquest grup sobre el tema publicada en els darrers anys a JAMA Surgery, considerada la revista més important del món en l'àmbit de la cirurgia general.

Aquesta investigació multicèntrica ha estat liderada pel Dr. Sebastiano Biondo i la Dra. Oriana Barrios, i coliderada pel Dr. Loris Trenti i la Dra. Esther Kreisler.

L’extirpació quirúrgica dels tumors situats a la part baixa del recte, quan es pot fer una intervenció radical amb preservació dels esfínters anals, comporta en la majoria de casos fer una ileostomia de protecció. La ileostomia consisteix a abocar a la paret abdominal l'intestí prim per evitar les greus complicacions relacionades amb l'anastomosi (unió) coloanal. Tot i això, la ileostomia pot provocar una sèrie de problemes físics i psicològics que afecten la qualitat de vida dels pacients ostomitzats.

Una tècnica alternativa, la tècnica de Turnbull-Cutait, resol la unió entre còlon i anus després de la resecció del càncer de forma diferida en dos temps, separats per 7 dies, i evita la ileostomia i l’impacte que se’n deriva.

Les conclusions del primer assaig clínic, publicat el 2020, ja van demostrar que la tècnica Turnbull-Cutait –utilitzada de forma habitual a Bellvitge en els càncers rectals de localització molt baixa– és segura per al pacient i ofereix uns resultats molt semblants a la tècnica coloanal estàndard amb ileostomia.

En aquest segon estudi, s’han comparat els resultats a llarg termini d’aquestes dues tècniques i s’hi han inclòs 92 pacients de l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i l’Instituto Nazionale Tumori Fondazione G. Pascale–Istituto di Ricovero e Cura a Carattere Scientifico de Nàpols.

Després d'un període de seguiment de 3 anys (de l’octubre de 2018 a l’octubre de 2021), l’estudi ha establert que la tècnica Turnbull-Cutait pot considerar-se una alternativa quirúrgica que ofereix el valuós benefici d'evitar un estoma temporal, amb resultats similars a la tècnica estàndard pel que fa a morbiditat, continència fecal, satisfacció del pacient, qualitat de vida i resultats oncològics.

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: