Paraules que consolen, fins on pot arribar la capacitat terapèutica de l’escriptura?

- Formació

Quatre autors de llibres, i alhora pacients de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), han participat en la xerrada Paraules que consolen, al voltant de la capacitat terapèutica de l’escriptura des de la seva experiència, que valida el beneficiós impacte d’escriure sobre la salut i el benestar emocional. L’activitat, que es va dur a terme el passat 30 d’abril, forma part del programa 12 mesos x la Salut Mental, impulsat per l’HUB.

Vicent Nàcher Ferrero, autor del llibre de poesia Als afores de mi (Petit Editor), es va traslladar des de València per participar a la taula. A més de llegir alguns dels emocionants poemes del seu llibre, va destacar que la poesia havia estat per ell una eina terapèutica per vèncer la malaltia, “de tal forma que els versos es posen al servei de l’alliberació de les nostres ments i augmenten la il·lusió per allunyar-se de la malaltia”.

Juan Carlos Iglesias, autor de la divertidíssima i esbojarrada novel·la De lobos y corderos (Edhasa), va llegir un fragment del nou llibre en que està treballant, va afirmar que l’escriptura i la lectura són una eina òptima per assolir la millor teràpia: l’evasió de la realitat. A més, va llançar una engrescadora proposta als serveis de Psiquiatria i Psicologia Clínica: un taller d’escriptura creativa per als pacients a partir dels dos primers capítols d’un clàssic de la literatura, Cien años de soledad, de Gabriel García Márquez.

De la seva banda, Àngels Alsina, va llegir emocionada alguns fragments dels seu llibre Els relats de l’Àngels (Círculo Rojo), resultat d’una pèrdua molt dolorosa i fruit de la capacitat de connectar i expressar sentiments molt amagats al seu interior, traient cap en fora “tot allò que et fa mal, trobant coses al teu subconscient que ni jo mateixa sabia que hi eren”.

Per últim, Eduardo Alonso Solà, va llegir algun del seus Microrrelatos y algun relato ensoñado, on amb el rerefons comú de la pandèmia, escriu un conjunt de relats que es mouen des de l'estil confessional fins a la pura ficció.

La cap del Servei de Psicologia Clínica de l’Hospital de Bellvitge, la Dra. Susana Jiménez, va ser l’encarregada de moderar la taula en un acte que va comptar també amb la participació de la Dra. Pino Alonso, cap del Servei de Psiquiatria i d’altres professionals del centre.

Amb el programa 12 mesos x la Salut Mental, l’HUB pretén donar un enèrgic impuls a la salut mental de ciutadans i professionals en aquest 2024. La iniciativa inclou millores dels equipaments i tot un seguit d’accions que cercaran l’avenç en l’atenció de la salut mental des de múltiples vessants: des de l’art-teràpia i la musicoteràpia; la promoció de l’activitat física; la teràpia assistida per animals, fins a la creació de receptes saludables, d’una biblioteca a l’àrea d’hospitalització o les exposicions d’obres artístiques de pacients. La campanya, amb l’epígraf Socialment responsables, evidencia la voluntat de l’Hospital de Bellvitge d’assumir el seu paper de referent en el tractament de malalties i trastorns mentals.

Un dels principals objectius en aquests 12 mesos és donar protagonisme i veu als pacients, especialment als joves i la gent gran, i a les seves famílies, mitjançant iniciatives que posin en primer pla la seva capacitat creativa i el seu testimoni, alhora que ajuden a promoure la reflexió sobre els reptes de la salut mental entre els professionals.