L’Hospital de Bellvitge es consolida com a referent en els programes ERAS, que milloren la recuperació dels pacients que passen per una cirurgia

- Formació

L’HUB organitza demà la 2a jornada ERAS per compartir l’experiència i els resultats d’un programa implantat a la pràctica totalitat dels seus serveis quirúrgics

En cinc anys de desplegament progressiu, més de 3.000 persones han rebut l’alta després de rebre les diferents mesures prèvies, durant i posteriors a la cirurgia que configuren els protocols ERAS

Una desena de serveis de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) amb activitat quirúrgica tenen ja plenament implantats els protocols ERAS (Recuperació Millorada després de la Cirurgia en les seves sigles angleses, Enhanced Recovery After Surgery), mentre que altres cinc els tindran en els propers mesos. Aquest elevat nivell d’implementació i els resultats obtinguts fan que l’Hospital de Bellvitge un model de referència en el desplegament d’ERAS.

En concret, les especialitats quirúrgiques en que els pacients de l’HUB passen pels protocols ERAS són: ginecologia, angiologia i cirurgia vascular, cirurgia cardíaca, colorectal, pancreàtica, urologia, cirurgia de raquis, de maluc i genoll i toràcica. De la seva banda, els serveis que estan en procés per implementar l’ERAS són: trasplantament hepàtic i renal, cirurgia esofagogàstrica, de cap i coll i neurocirurgia.

D’aquesta forma, més de 3.000 pacients que han estat intervinguts a l’HUB des de l’any 2018, quan es va posar en marxa el programa ERAS al Servei de Cirurgia Colorrectal, s’han beneficiat de tot un seguit d’estratègies i mesures innovadores, avalades per l’evidència científica, que s’apliquen des del preoperatori fins al postoperatori, amb l’objectiu de reduir l’estrès del pacient, les complicacions que poden sorgir durant l’ingrés i afavorir la seva recuperació funcional, i com a conseqüència reduir el temps d’ingrés al centre.

Les accions que defineixen l’ERAS, que va néixer als anys 90 al nord d’Europa, es distribueixen en les tres fases d’una intervenció quirúrgica. En la primera, l’assessorament del pacient previ a la cirurgia. Ja durant la intervenció: l’ús d’analgèsics alternatius; l’administració de líquids intraoperatòria (fluïdoteràpia per objectius) i l’ús de tècniques quirúrgiques mínimament invasives (enfront de sondes nasogàstriques, drenatges o catèters). Finalment, en el postoperatori es facilita l’alimentació i la mobilització primerenques, si el pacient les tolera bé; la retirada de sondes i drenatges i els tractaments analgèsics multimodals.

Gràcies a la millora global del procés operatori, es redueix l’estada mitjana dels pacients de forma significativa, però sense un augment de les visites a Urgències ni dels reingressos posteriors, un factor clau, tal i com destaca José Jerez, infermer de pràctica avançada i coordinador del protocol ERAS a l’Hospital de Bellvitge. Amb nivells de satisfacció molt elevats, els pacients d’urologia han reduït un 64% els dies d’ingrés postoperatori; el de cirurgia colorectal un 50%; els de pròtesi de maluc un 42% i els de cirurgia plàstica un 24%. Des de l’any 2021, “hem consolidat l’aplicació d’ERAS en els serveis on ja estava en marxa, a més de gairebé completar la implementació dels que estaven en procés i motivar als que faltaven perquè engeguin el procés, de forma que tots els professionals poden sentir-se còmodes sota les sigles ERAS, com a sinònim d’eficiència i bona praxis”.

Una jornada de reafirmació

Amb l’expertesa consolidada en aquests sis anys, l’HUB organitza la segona Jornada ERAS per analitzar i compartir l’adaptació del programa ERAS a cada cirurgia de forma que es pugui avançar en la seva implantació tant a l’HUB com a d’altres centres. En aquest sentit, José Jerez afirma que la jornada, que compta amb prop de 300 professionals inscrits, serà un punt de trobada entre professionals de l’HUB i d’altres hospitals, i també amb l’Atenció Primària. D’altra banda, hospitals de la resta de l’estat s’han mostrat interessats en seguir la jornada en streaming.

El model expansiu d’implementació del programa ERAS de l’Hospital de Bellvitge i els seus procediments d’auditoria han convertit el centre en referència estatal en el desplegament d’aquests protocols. “Existeix un projecte corporatiu d’expansió a nivell català del nostre model d’auditoria per tal de poder realitzar el nostre propi benchmarking i procés de millora continua, en el qual altres centres de l’estat han mostrat interès per venir a formar-se”, assenyala Jerez.

En el decurs de la Jornada es duran a terme diferents taules de resultats, que analitzaran l’aplicació de l’ERAS i el grau de satisfacció dels pacients; de col·loqui sobre les facilitats i els obstacles per a la implementació ERAS en diferents especialitats; una altra centrada en l’anestesiologia i una que comptarà amb la participació de pacients per conèixer de forma directa la seva experiència.

L’organització de la segona jornada ERAS i de l’extensió del programa als diferents serveis quirúrgics de l’HUB és responsabilitat de les Direccions d’Infermeria i de Processos i Avaluació de l’Hospital de Bellvitge, juntament amb el treball multidisciplinari de cirurgians de diferents especialitats, professionals d’infermeria, d’anestesiologia, endocrinologia, nutrició i dietètica, fisioteràpia i rehabilitació i farmàcia.