L’Hospital de Bellvitge acull la presentació dels llibres de tres pacients cardíacs que recullen la seva experiència de forma diferent

Tres pacients amb malalties cardíaques de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han presentat avui els llibres que han escrit partint de la seva experiència. En un acte sota el títol Escriure des del cor, Marta Gubau; Roser Pascual i Jorge Targui han presentat els seus llibres, amb mirades ben diferents però amb el nexe de la voluntat d’agraïment cap a professionals i sobretot donants, i la percepció de llibertat que han experimentat després de trobar-se en una situació vital límit.

El Dr. Nicolás Manito, cardiòleg i director del Programa de Trasplantament de l’Hospital de Bellvitge, ha estat l’encarregat de conduir l’acte, en què també ha intervingut la infermera Antonia Castro per explicar el projecte d’escriptura terapèutica per a pacients RELAT-Hos, que l’HUB va posar en marxa fa més de cinc anys. Castro ha explicat com diferents hospitals de tot l’Estat estan mostrant interès pel projecte, així com l’Atenció Primària.

Marta Gubau va escriure l’any 2019 Tenim un cor per a tu (Pagès Editors) juntament amb la seva amiga Mariona Visa. Havien passat tres anys des del seu trasplantament de cor, que va arribar després d’altres 12 anys de malaltia cardíaca. El llibre, que ja ha arribat a la seva 3a edició, recull tots els principis dels seu manual de supervivència per superar la malaltia, combinant l’emoció del seu relat personal amb píndoles divulgatives per definir la insuficiència cardíaca o la immunosupressió, per exemple. És un llibre solidari que pretén alhora “retornar la vida que m’han regalat, sensibilitzar sobre la importància de la donació i compartir el que a mi m’ha funcionat davant les adversitats”, ha afirmat Gubau.

Roser Pascual recull de forma novel•lada i en 1a persona la seva experiència com trasplantada cardíaca en Dos corazones (Donbuk). Ha explicat que la idea d’escriure un llibre li va sorgir tot just despertar-se del trasplantament a l’HUB: “va ser com tornar a néixer i notar com el cor em bategava fort i ràpid, no hi estava acostumada i aleshores vaig decidir desarxivar el que havia estat la meva vida fins llavors”, ha indicat Pascual. Així es va iniciar un llarg procés d’escriptura del llibre, amb aturades, que finalment es va desencallar amb la pandèmia. Com en el cas de Marta Gubau, els principals objectius del llibre són l’agraïment “infinit”; la voluntat d’ajudar a d’altres malalts del cor, la promoció de la donació “i la secreta il·lusió que la família del meu donant arribi a llegir el llibre algun dia”.

L’experiència de Jorge Targui ha estat força diferent. A causa d’un infart agut de miocardi va estar dos mesos en un coma induït, mentre es valorava la necessitat d’un trasplantament de cor que finalment no va ser necessari. L’autor ha explicat que en aquell estat “la meva ment va començar a viatjar, a visitar d’altres mons, a tenir al•lucinacions impossibles, em va semblar que orientades a trobar un camí de tornada”. Fruit d’aquells dies, ha escrit Esperando un corazón (Círculo Rojo), gairebé “una novel·la d’aventures” per a Targui.

Sílvia Millat, cap de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació de l’Hospital de Belllvitge (HUB) ha estat l’encarregada de fer la benvinguda d’aquest segon acte de la celebració de la setmana de Sant Jordi, després de la presentació de llibres de professionals del passat dia 18. Al igual que en aquella primera presentació, s’han llegit fragments de les tres obres, a càrrec del Dr. Manito. Dema divendres, 21 d’abril, es farà la presentació i la lectura de Les segones oportunitats, el segon conte col•laboratiu que han escrit més d’una vintena de professionals de l’hospital i, finalment, el diumenge 23 d’abril, distribuiran roses i punts de llibre entre tots els pacients ingressats.