L’edició 2021 de La Marató de TV3 finança un projecte sobre trastorn obsessivocompulsiu

- Certificacions

El projecte liderat per la Dra. Pino Alonso, del Servei de Psiquiatria de l’HUB i integrant del grup de Psiquiatria i Salut Mental de l’IDIBELL, rebrà quasi 400.000 euros per buscar nous biomarcadors predictors de l'evolució del TOC a llarg termini.

En l'edició del 2021 els 12,1 milions d'euros recaptats es distribuiran entre 38 projectes de recerca i 81 equips d'investigació.

L'edició 2021 de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio va recaptar 12,1 milions d'euros. Aquesta edició dedicada a la Salut Mental ha permès sensibilitzar a la ciutadania sobre uns trastorns amb molts estigmes que, segons els experts, una de cada 4 persones tindrà al llarg de la seva vida, i continuen augmentant, especialment entre la població més jove.

Els fons recaptats permetran que 81 equips de recerca duguin a terme 36 projectes en salut mental. Una injecció notable de recursos que impulsarà la creació de noves eines de prevenció i diagnòstic, així com tractaments més eficients amb l'objectiu de guanyar més anys i més qualitat de vida per als pacients i les seves famílies.

Entre els 36 projectes seleccionats hi consta el liderat per la Dra. Pino Alonso, facultativa del Servei de Psiquiatria de l’HUB i investigadora principal de l'IDIBELL, on també hi participa el Dr. Carles Soriano de l'IDIBELL. El projecte que ha rebut gairebé 400.000 euros busca nous biomarcadors predictors de l'evolució a llarg termini de les persones amb trastorn obsessivocompulsiu (TOC), i es desenvoluparà en col·laboració amb investigadors del Servei de Psiquiatria Infanto-Juvenil de l’Hospital Clínic de Barcelona.

Tot i que es disposa de teràpies farmacològiques i psicològiques efectives per a tractar el TOC, el pronòstic a llarg termini de la malaltia continua essent debatut, per la qual cosa resulta fonamental identificar factors que prediguin la seva evolució. En el projecte de l'IDIBELL i l’HUB, es crearà una cohort de 300 pacients, incloent nens, joves i adults, diagnosticats de TOC als que s’oferirà tractament per a la malaltia i se'ls realitzaran diferents proves funcionals. Entre altres, s'utilitzarà un l'anàlisi de la connectivitat funcional cerebral i puntuacions de risc poligènic per caracteritzar els predictors neurobiològics i els mecanismes que expliquen l'evolució a llarg termini del TOC.

L'objectiu del projecte és classificar els i les pacients en funció de l'evolució dels seus símptomes i identificar els mecanismes responsables i els predictors més rellevants. La Dra. Alonso assegura que "permetrà optimitzar l'abordatge terapèutic, desenvolupant estratègies personalitzades basades en l’evidència neurobiològica".