La Dra. Roser Velasco obté la Beca Balil-Pelegrí per a un projecte de recerca sobre neurotoxicitat en càncer de mama

- Formació

La 2a edició de la beca que concedeix GEICAM (Fundación Grupo Español de Investigación en Cáncer de Mama) permetrà el desenvolupament d’un projecte d’identificació d’un biomarcador sèric precoç de neurotoxicitat perifèrica en pacients amb càncer de mama en tractament.

Tal i com explica la Dra. Roser Velasco, neuròloga de l’Unitat Funcional de Neurooncologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i de l’ICO, es tracta d’un estudi observacional que investiga la utilitat de la cadena lleugera dels neurofilaments com a biomarcadors sèrics de la neurotoxicitat perifèrica induïda per quimioteràpia, una complicació freqüent que pateixen els pacients oncològics que són tractats amb agents neurotòxics com els platins, els taxans o els derivats de la vincristina.

En concret, el treball pretén validar els resultats identificats en un estudi previ multicèntric amb pacients amb càncer de mama en què es va observar que les pacients que desenvolupaven neuropatia important, grau 2 o superior, presentaven un increment significatiu dels nivells sèrics dels neurofilaments des de les primeres setmanes del tractament, quan la pacient encara no havia desenvolupat símptomes (per tant en fase subclínica). En aquest estudi previ el grup de la Dra. Velasco també va identificar un valor (punt de tall) en el nivell de neurofilaments després de tres cicles de quimioteràpia que permetia classificar a les pacients segons el risc de desenvolupar neurotoxicitat moderada-severa.

Si els resultats previs es confirmen amb els que s’obtinguin amb el treball que ha rebut la beca Balil-Pelegrí, “podríem ser capaços de predir quines pacients tenen més risc de desenvolupar aquesta complicació quan encara el dany neuronal es lleu, el què constitueix una informació molt valuosa per l´oncòleg a l´hora de decidir els ajustos, modificacions de dosi i duració del tractament en una pacient determinada”, explica la Dra. Velasco. En resum, és un projecte que pretén demostrar la utilitat de la biòpsia líquida, en aquest cas d’una mostra de sang, per millorar la seguretat de la quimioteràpia amb paclitaxel i la qualitat de vida dels pacients en el sí de la creixent medicina oncològica personalitzada.

Amb una dotació global de 42.000 euros, la Beca Balil-Pelegrí va adreçada a metges relacionats amb l’epidemiologia, el diagnòstic i/o el tractament del càncer de mama per desenvolupar un projecte de recerca clínica durant dos anys en un hospital.