Els premis Barea reconeixen el treball amb la covid persistent de la GTMS i els programes ERAS de l’Hospital de Bellvitge

La creació d’una unitat funcional i cooperativa entre l’atenció hospitalària i l´Atenció Primària Metropolitana Sud per al tractament de pacients amb covid-19 persistent va obtenir el Premi Profesor Barea en la categoria de Gestió de la pandèmia en l’atenció social i sanitària.

La unitat està coordinada des de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Atenció Primària. En una altra de les categories, Avaluació de resultats en sector Salut, la implantació a l’HUB de programes de Recuperació Intensificada després de Cirurgia, ERAS en les seves sigles angleses, va ser reconeguda amb un accèssit.

La Fundación Signo convoca anualment els Premis Profesor Barea per reconèixer la tasca de persones i organitzacions en la millora de la gestió i l’educació en salut. Amb l’edició d’enguany, els premis han arribat a la seva 20 edició. S’han presentat un total de 64 candidatures distribuïdes en 5 modalitats. La comunicació i lliurament dels guardons es va celebrar el 24 d’octubre al Congrés dels Diputats, en un acte en que els 10 finalistes (2 per categoria) van tenir l’oportunitat de presentar els seus projectes davant el jurat.

La Dra. Evelyn Shaw, subdirectora del Procés d’Hospitalització i Gestió de Pacients de l’HUB, va ser l’encarregada de presentar el projecte. La Unitat Funcional Multidisciplinar postCovid.està integrada per professionals d’atenció hospitalària i d’Atenció Primària. Es tracta d’una iniciativa conjunta de l’HUB, l’Hospital de Viladecans, l’Atenció Primària Metropolitana Sud i l’Hestia Duran i Reynals, que va començar a gestar-se al juny de 2020 per tal de reduir el temps de resposta, i prioritzar les visites de les persones amb símptomes persistents de Covid.

Amb un circuit que inclou visites presencials i virtuals de professionals mèdics i d’infermeria de tots els serveis implicats (pneumologia, rehabilitació, psicologia, neuropsicologia, medicina interna, malalties infeccioses), i de l’Atenció Primària durant l’any 2021 la Unitat Funcional va realitzar un total de 2.247 visites (primeres i successives), un 43% de les quals (965) van ser presencials.

En 2022 la xifra ha estat de 1.530 visites, un 50% presencials. El circuit comença al CAP, on els professionals mèdics i d´infermeria dels equips de tota la Metropolitana Sud, identifiquen un pacient amb símptomes post-covid que els hi genera dubtes. Els professionals deriven aquests casos al grup de treball d’AP, on es discuteixen de forma virtual o presencial i amb consens si consideren necessari tractar-los a través d’una infermera gestora amb el grup multidisciplinar.

Des de 2021 i fins a l’actualitat, el grup de treball d’atenció primària ha valorat 154 casos, 74 (48%) dels quals s’han discutit també en la unitat multidisciplinar. La simptomatologia més freqüent ha estat: dispnea persistent, astènia, miàlgies, boira mental i dificultat de concentració.

L’exitosa implantació dels programes ERAS

José Jerez, infermer clínic i coordinador ERAS a l’HUB, ha estat l’encarregat de presentar davant el jurat dels premis Profesor Barea la implantació d’aquests programes de recuperació intensificada a l’HUB. L’objectiu dels ERAS (Enhanced Recovery After Surgery en les seves sigles angleses) és reduir l’estrès quirúrgic del pacient, que es traduirà al seu torn en una recuperació postquirúrgica precoç. De la seva aplicació se’n deriven una reducció de l’estada hospitalària i de les taxes de morbimortalitat.

Gràcies a l’adherència als protocols dels diferents serveis de l’HUB; el mesurament de diferents indicadors i auditoria del procés i la seva millora continua, els programes ERAS s’han anat consolidant de forma progressiva a l’HUB. L’any 2018 la Cirurgia Colorrectal va ser la primera en adoptar l’ERAS i hores d’ara ja s’han afegit altres set procediments de cirurgia. Els resultats que va presentar José Jerez són molt significatius: amb nivells de satisfacció ben elevats i sense augmentar reingressos ni visites a Urgències, els pacients d’urologia han reduït un 64% els dies d’ingrés; els de cirurgia colorectal un 50%; els de cirurgia vascular un 30% i els de cirurgia plàstica, un 24%.