El Dr. Mayoral explica l’abordatge del dolor a l’Aula de Salut del Prat

- Formació

Viure amb dolor ha estat el títol de la xerrada que el Dr. Víctor Mayoral, cap de la Unitat del Dolor de l'Hospital Universitari de Bellvitge, ha realitzat el 22 de març al Centre Cívic Jardins de la Pau com a part del cicle Aula de Salut del Prat de Llobregat.

La sessió ha estat presentada i moderada pel Dr. Francisco Marín, metge d'atenció primària del CAP Disset de Setembre del Prat.

Les unitats de dolor hospitalàries tenen com a missió avaluar i tractar les persones amb dolor crònic que no tenen millora amb els tractaments disponibles a l’atenció primària. També ajuden a la diagnosi de la causa que genera els dolors comuns a patologies diverses

Després de subratllar la importància de l’Atenció Primària en l’abordatge del dolor, “perquè es la porta d’entrada principal per als pacients”, el Dr. Mayoral ha començat per definir el dolor com una experiència sensorial i emocional desagradable similar a l’associada amb una lesió en els teixits d’alguns dels nostres òrgans. La magnitud de la lesió no té perquè ser proporcional al dolor que provoca, ha explicat, de forma que es pot patir dolor sense que existeixi una lesió real detectable.

Ha aportat algunes dades sobre l’impacte socioeconòmic del dolor, com ara que la mitjana de temps que els pateixen les persones afectades és de 7 anys.

D’altra banda ha establert les diferències entre dolor agut i crònic, fent un especial èmfasi en els problemes psicològics que poden aparèixer en les persones afectades de dolor crònic, un aspecte que va il·lustrar amb fragments de la popular sèrie de televisió House i d’altres exemples reals. Mentre el dolor agut es tracta amb analgèsics, el crònic necessita afegir altres abordatges terapèutics.

El Dr. Mayoral va explicar de forma molt propera els diferents tipus de dolor que poden aparèixer, més enllà de la diferenciació entre agut i crònic. D’aquesta forma es va referir al dolor nocipeptiu (es produeix per l’activació de les terminacions nervioses de les cèl·lules a causa d’estímuls nocius); el dolor visceral (produït per l’afectació d’òrgans interns); el neuropàtic (iniciat o causat per una lesió o malaltia del sistema nerviós central o perifèric, com ara la ciàtica; el dolor del membre fantasma; la neuropatia diabètica o la neuràlgia del trigemin). I per últim una nova tipologia, el dolo nociplastic, en que no es troba cap dany, però la informació arriba al cervell d’una manera amplificada. És el cas de la fibromiàlgia.

Aquestes diferents tipologies de dolor es manifesten en diferents fases:

• Interrupció, quan impacta en l’atenció i el comportament. Es tracta amb fàrmacs, estimulació medul·lar o perifèrica, acupuntura, hipnosi, entre d’altres.
  • Interferència: incapacitat per completar les tasques eficientment. S’ha de restaurar l’activitat funcional amb fisioteràpia i la implicació de la família.
  • Identitat: alteracions de l’autoestima i deteriorament de la vida familiar. Amb teràpia cognitiva conductual es mira d’aconseguir que el pacient canviï la seva relació amb el dolor.

Els factors determinants de dolor crònic; la neuroestimulació; la capacitat del nostre cervell per fabricar analgèsics o la conversió del dolor agut en crònic van ser altres dels aspectes tractats pel Dr. Mayoral.

Ha deixat també alguns consell per millorar el dolor, en base a dos grans eixos: conèixer i desmuntar les armes dels pensaments negatius i construir-se la pròpia agenda amb:

• Prioritats amb objectius reals
  • Flexibilitat, no són per sempre, es poden canviar i ajustar
  • Sense preses però sense pauses

No abastar més del compte, saber que a vegades cal fer menys i no dramatitzar per això

•  Incloure una rutina de relaxació
  • Convé veure el got mig ple
  • Valorar i premiar-se per allò realitzat L’exercici físic freqüent i continu és el tractament que s’ha demostrat més eficaç a llarg termini per alleujar els efectes dels símptomes relacionats amb el dolor com ara fatiga, l’insomni la millora de la salut mental, ha destacat.