Bellvitge, primer hospital públic d’Espanya a provar el nou robot quirúrgic xinès TouMai

- Equipaments

L’Hospital Universitari de Bellvitge s’ha convertit en el primer hospital públic d’Espanya i un dels primers centres d’Europa en testar el nou robot quirúrgic TouMai, desenvolupat a la Xina per la companyia MicroPort MedBot. El sistema, que ja compta amb el marcatge CE, s’ha instal·lat durant una setmana a l’hospital com a part del seu compromís amb la innovació i la cirurgia robòtica d’avantguarda.

“El nostre hospital ha fet una aposta estratègica per consolidar-se com a centre punter en cirurgia robòtica, i això passa per conèixer i testar totes les tecnologies disponibles”, afirma el Dr. Álvaro Arcocha, director mèdic de l’Hospital de Bellvitge. “Per això hem estat seleccionats com a centre de referència per provar aquest sistema”, afegeix.

Durant la setmana de proves, especialistes de Ginecologia, Urologia, Cirurgia Toràcica i Cirurgia General i Digestiva han utilitzat el robot TouMai per fer cirurgies estàndard, valorant-ne l’eficàcia i les possibilitats tecnològiques. El sistema permet fer cirurgia remota (telecirurgia) en temps real gràcies a la seva connexió 5G de baixa latència, fet que pot obrir noves vies de formació i mentoratge quirúrgic remot.

“És l’únic robot aprovat al mercat europeu per a la telecirurgia amb menys de 200 mil·lisegons de latència, i això pot tenir un gran potencial per a l’aprenentatge actiu a distància: el mentor o mentora pot agafar el comandament en qualsevol moment”, explica el Dr. Jordi Ponce, cap del Servei de Ginecologia de l’Hospital de Bellvitge i president del Grup Espanyol de Robòtica Ginecològica (GERGIN).

Segons el director mèdic de l’Hospital de Bellvitge, “com a hospital amb més experiència robòtica de l’Estat, sempre estem oberts a provar noves tecnologies que puguin beneficiar els nostres pacients. La robòtica ens permet continuar avançant en la seguretat, precisió i qualitat assistencial, alhora que ens ajuda a retenir i atraure talent”.

Actualment, l’Hospital de Bellvitge disposa de quatre sistemes quirúrgics robòtics operatius: tres Da Vinci i un robot Versius, adquirit recentment. Aquesta última incorporació fa que Bellvitge sigui un dels primers hospitals de l’Estat amb quatre robots quirúrgics actius, amb previsió de realitzar més de 1.200 intervencions robòtiques anuals el 2025.

Bellvitge: pioner en cirurgia robòtica a Europa
L’Hospital de Bellvitge va iniciar el seu programa de cirurgia robòtica l’any 2009 i ha estat pioner en diversos procediments a nivell català, estatal i internacional, com el primer trasplantament renal ortotòpic robòtic del món (2020) o la primera cirurgia de reassignació de sexe robòtica a Europa (2022). L’experiència acumulada ha permès a l’hospital donar suport a altres centres de l’ICS i del conjunt de l’Estat.

A més, el centre compta amb un Centre de Simulació Mèdico-Quirúrgica Avançada (SimHUB) amb una àrea específica de simulació robòtica, i impulsa un Programa de Formació Robòtica per a professionals en formació i facultatius d’altres centres.

Aquesta nova prova, realitzada amb equip mèdic exclusivament de l’hospital, reforça la posició de Bellvitge com a centre de referència europeu en cirurgia robòtica avançada, amb la tecnologia i l’expertesa de l’equip clínic al servei dels pacients.
 

Subscriu-te al nostre butlletí mensual "Fes Salut", amb informació de salut per a tothom.