Bellvitge lidera un estudi multicèntric sobre una nova tècnica per millorar el diagnòstic de càncer de pulmó, limfomes i altres malalties localitzades al mediastí

- Recerca

La Unitat d’Endoscòpia Respiratòria de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha rebut una beca de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR) per dur a terme un estudi prospectiu per analitzar el rendiment diagnòstic del CrioEBUS, que permet recollir criobiòpsies de majors dimensions de ganglis limfàtics mediastínics afectats. Això farà possible obtenir més informació per després aplicar tractaments personalitzats.

El CrioEBUS (criobiòpsia transbronquial mediastínica guiada per ultrasò endobronquial) és una tècnica revolucionària, amb evidència clínica de resultats positius. Permet recollir biòpsies per congelació (criobiòpsia) dels ganglis limfàtics al mediastí –el compartiment anatòmic situat al centre del tòrax- mitjançant ecobroncoscòpia (EBUS).

Les criobiòpsies ganglionars que s’obtenen gràcies al CrioEBUS son més grans i preserven millor l'arquitectura ganglionar comparada amb els mètodes habituals. “Aquest fet permetria millorar el rendiment diagnòstic de malalties com el limfoma, la sarcoïdosi, infeccions i el càncer pulmonar, entre altres malalties localitzades al mediastí”, segons ha apuntat el Dr. Pere Trias-Sabrià, investigador principal i facultatiu del Servei de Pneumologia de l’HUB.

Fins ara es feia una ecografia dins del bronqui per localitzar aquests ganglis i agafar una petita mostra amb una agulla, que sovint no resultava suficient per a l’anàlisi. Ara, gràcies a la tècnica CrioEBUS, es congela un tros del gangli amb una criosonda, cosa que permet obtenir una mostra molt més gran a analitzar per Anatomia Patològica.

Aquesta tècnica no ha demostrat tenir més efectes secundaris, i es pot realitzar de forma ambulatòria sense ingrés. El procediment facilita una millor tipificació diagnòstica per a un tractament més personalitzat. A més, el CrioEBUS permet fer una anàlisi genètica de les mostres.

El limfoma és una de les malalties amb menor rendiment diagnòstic amb l’EBUS. Ara, amb la introducció del CrioEBUS s’espera optimitzar-ne el diagnòstic.

La beca atorgada per la SEPAR és un ajut econòmic per dur a terme aquest estudi prospectiu multicèntric en l’àmbit nacional, liderat des de l’Hospital Universitari de Bellvitge. Hi participaran, a més de l’HUB, l’Hospital de Sant Pau, Germans Trias i Pujol, Hospital Josep Trueta. Pròximament s’hi incorporaran altres centres d’àmbit nacional.