Un estudi del Servei de Microbiologia avança en la comprensió dels mecanismes de resistència d’ ‘Haemophilus parainfluenzae’

- Recerca

Un estudi desenvolupat al Servei de Microbiologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge i el Grup de Recerca d’Infeccions Bacterianes de l’IDIBELL ha detectat per primera vegada l’adquisició d’una beta-lactamassa d’espectre estès (ESBL) CTX-M-15 en soques multiresistents d’Haemophilus parainfluenzae aïllades de mostres urogenitals. Aquesta troballa, publicada a International Journal of Antimicrobial Agents, destaca la possibilitat que aquest mecanisme de resistència es propagui a altres patògens de transmissió sexual.

El patogen oportunista H. parainfluenzae colonitza les vies respiratòries i el tracte urogenital humà. El material genètic d’aquest bacteri té una alta plasticitat, cosa que li permet actuar com a possible reservori de gens de resistència. L’augment de la prevalença de soques multiresistents detectades en els darrers anys, combinat amb l’increment d'infeccions urogenitals associades a aquest microorganisme, subratlla la necessitat de comprendre detalladament els seus mecanismes d'adquisició i propagació de resistència antibiòtica.

Aquest treball descriu els mecanismes moleculars de resistència associats a quatre soques multiresistents d’H. parainfluenzae aïllades en pacients amb uretritis. Les soques eren resistents a sis famílies d'antibiòtics, incloent beta-lactàmics, fluoroquinolones, macròlids, tetraciclina, cloranfenicol i cotrimoxazol. A més, tenien com a particularitat un perfil de resistència compatible amb la presència de l’enzim ESBL, cosa que no s’havia descrit anteriorment en aquesta espècie. Mitjançant seqüenciació, es va identificar una beta-lactamassa blaCTX-M-15 integrada al genoma a causa de la transposició de nous elements genètics mòbils que conferien nivells elevats de resistència a les cefalosporines.

Aquesta ha estat la primera vegada que es detecta aquesta beta-lactamassa a H. parainfluenzae. El potencial d’aquest patogen per acumular determinants de resistència antibiòtica, unit a la possibilitat de transmetre aquests elements a altres patògens associats a infeccions de transmissió sexual, és un motiu de preocupació per a la salut pública.

Referència de l’article científic:

Saiz-Escobedo L, Cadenas-Jiménez I, Olmos R, Carrera-Salinas A, Berbel D, Càmara J, Tubau F, Domínguez MA, Ardanuy C, González-Díaz A, Marti S. Detection of blaCTX-M-15 in an integrative and conjugative element in four extensively drug-resistant Haemophilus parainfluenzae strains causing urethritis. Int J Antimicrob Agents 2023; 62(5): 106991. doi: 10.1016/j.ijantimicag.2023.106991.