Suport i atenció integral als pacients de síndrome de Sjögren gràcies a l’UFMAS de l'Hospital de Bellvitge

- Recerca
En el marc del Dia Mundial de la síndrome de Sjögren, aquest 23 de juliol, la Unitat Funcional de Malalties Autoimmunitàries Sistèmiques de l’Hospital Universitari de Bellvitge intensifica els seus esforços per donar visibilitat a la malaltia i millorar la comprensió de la mateixa tant en la societat com en l'àmbit sanitari.

La síndrome de Sjögren és una malaltia reumàtica autoimmunitària sistèmica i crònica, caracteritzada principalment per la destrucció de les glàndules exocrines, provocant sequedat ocular, bucal, nasal i vaginal. A més, aquesta patologia també pot afectar òrgans com pulmons, ronyons, sistema nerviós, sistema digestiu i pell, entre d'altres. Els pacients amb síndrome de Sjögren també solen patir dolor articular, muscular i fatiga extrema, que té un impacte significatiu en la seva qualitat de vida.

Una enquesta realitzada per l’Associació Espanyola de Síndrome de Sjögren (AESS) a 388 pacients va revelar que el 71% es sentien greument afectats emocionalment i mentalment, amb les conseqüents implicacions en tots els àmbits de la seva vida diària.

Aquesta patologia té una incidència predominant en dones, amb una prevalença del 0,33% de la població adulta a Espanya, el que equival a gairebé 120.000 afectats, segons l'estudi de prevalença de les malalties reumàtiques en la població adulta realitzat per la Societat Espanyola de Reumatologia (EPISER 2016). Tot i això, malgrat ser una malaltia relativament freqüent, és poc coneguda entre la població general.

A Catalunya, segons dades del registre REMIN de malalties autoimmunitàries sistèmiques de CatSalut, la síndrome de Sjögren és la malaltia autoimmunitària més prevalent, amb 2.651 casos registrats, per davant del lupus eritematós sistèmic amb 2.369 casos. L'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) disposa d’una Unitat Funcional de Malalties Autoimmunitàries Sistèmiques (UFMAS) que s'encarrega del tractament i seguiment d'aquestes patologies.

El Dr. Javier Narváez, actual coordinador de la Unitat Funcional de Malalties Autoinmunitàries Sistèmiques del HUB, destaca la importància de la UFMAS en l'abordatge multidisciplinari i personalitzat d'aquestes malalties autoimmunitàries, com la síndrome de Sjögren.

La UFMAS forma part de la Xarxa d’Unitats d’Experiència Clínica (XUEC) en aquestes patologies, designada pel Departament de Salut de Catalunya. A la UFMAS de l'HUB, a més de la síndrome de Sjögren, es tracten altres malalties autoimmunitàries sistèmiques com el lupus eritematós sistèmic, l'esclerosi sistèmica o esclerodèrmia, les miopaties inflamatòries i el grup de les vasculitis sistèmiques. Aquestes malalties són clíniques molt heterogènies i cròniques, i el tractament i seguiment requereixen un enfocament multidisciplinari per oferir als pacients una atenció completa i integral.

La Unitat Funcional de Malalties Autoimmunitàries Sistèmiques de l'Hospital de Bellvitge demostra el seu compromís amb els pacients amb síndrome de Sjögren i altres malalties autoimmunitàries, proporcionant suport emocional, tractament mèdic especialitzat i activitats educatives per millorar la qualitat de vida d'aquest col·lectiu.