Relacionen la concentració de dos neurotransmissors amb trastorns de conducta alimentària i obesitat

- Recerca

L’estudi ha estat realitzat per investigadors de l’Hospital de Bellvitge, l’IDIBELL, l'Hospital del Mar Research Institute (IMIM) i el CIBEROBN

Investigadors de l’Hospital de Bellvitge, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l'Hospital del Mar Research Institute (IMIM), en el marc del CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBEROBN), han donat a conèixer els resultats d’un estudi sobre la relació entre les concentracions en sang de dos neurotransmissors i diferents variables clíniques i corporals.

Les conclusions donen suport a l’existència d’una interacció entre els factors biològics i els clínics, i assenyalen vies de vulnerabilitat biològica sobre les quals es podrien desenvolupar teràpies personalitzades en pacients en situacions extremes de pes (anorèxia nerviosa i obesitat). La investigació ha estat liderada per Fernando Fernández-Aranda i Isabel Baenas, i s’ha publicat a la revista European Psychiatry.

Els dos neurotransmissors estudiats són l’anandamina (AEA) i el 2-araquidoniglicerol (2-AG), que formen part de l’anomenat sistema endocannabinoide. L’estudi ha implicat 113 dones adultes distribuïdes en 57 del grup d'obesitat (20 de les quals amb trastorn de la conducta alimentària), 27 del grup d'anorèxia nerviosa, i 29 del grup de control. L'avaluació va consistir en una entrevista clínica i una exploració psicomètrica mitjançant qüestionaris autoadministrats. Així mateix, es va mesurar l’índex de massa corporal de les pacients i se'ls van prendre mostres de sang en dejú.

En general, els resultats donen suport a la idea que l’AEA i el 2-AG tenen diferents papers funcionals en les condicions clíniques extremes de pes, i que l’AEA és la que té una influència predominant sobre l’índex de massa corporal i les característiques psicopatològiques. Segons Isabel Baenas, “aquestes troballes evidencien la implicació dels endocannabinoides en el comportament alimentari anormal, les alteracions de pes i els trets psicopatològics, cosa que podria representar un possible objectiu farmacològic”.

Aquest estudi forma part d’una línia de recerca que ha inclòs en els darrers anys diversos estudis al voltant de la premissa que alteracions en el sistema endocannabinoide poden influir en l’origen dels comportaments alimentaris anòmals.

Article de referència:

Baenas I, Miranda-Olivos R, Graner R, Solé-Morata N, Sánchez I, Pastor A, Del Pi-Gutiérrez A, Codina E, Tinahones FJ, Fernández-Formós JA, Vilarrasa N, Guerrer-Pérez F, Lopez-Urdiales R, Virgili N, Soriano-Mas C, Jiménez-Múrcia S, de la Torre R, Fernández-Aranda F. Associació d'anandamide i 2-arachidonoylglycerol concentracions s clínics features i body mass index in eating disorders and obesity. Eur Psychiatry. 2023 Maig 31;66(1):e49. DOI: 10.1192/j.eurpsy.2023.2411 PMID: 37254556; PMCID: PMC10305007