Primer Curs sobre ruptura d’aneurisma d’aorta abdominal, amb formació transversal i simulacions al quiròfan híbrid

Aquest 2 de novembre ha finalitzat el primer Curs sobre el maneig del pacient amb ruptura d’un aneurisma d’aorta abdominal (AAAR). Aquest curs s’integra dins una campanya per aconseguir disminuir l’elevada mortalitat d’aquesta patologia, en la qual també s’inclouen la implementació d’un detallat protocol multidisciplinari per a l’atenció d’aquests pacients i l’establiment del Codi Aorta de la nostra àrea.

La ruptura d’un aneurisma d’aorta abdominal representa una urgència vital amb una mortalitat propera al 100% si no es tracta de forma eficient. Es considera la desena causa de mort en homes de més de 65 anys i, d’acord amb les dades epidemiològiques, unes 25 persones patiran aquesta patologia cada any a la nostra àrea d’influència. Segons publicacions recents, a Catalunya té una mortalitat global del 69%, una taxa de cirurgia del 60,5% i una mortalitat postoperatòria del 48,8%.

El Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular de l’HUB és referent i pioner en el tractament d’aquesta urgència i ha aconseguit una disminució de deu punts en la mortalitat en els darrers deu anys, en passar d’un 42% a un 32% de mortalitat postoperatòria.

El curs de simulació ha estat dissenyat i coordinat pel Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular, amb implicació del Servei d’Anestesiologia i Reanimació i de l’Equip d’Emergències Especials (Infermeria i Zeladors), en el marc del programa de formació continuada de l’HUB.

Ha constat d’un primer bloc de simulacions (1, 8 i 15 de juny), una part teòrica dirigit a Anestesiologia (13 d’octubre), Cirurgia Vascular (13 d’octubre), Infermeria (14 d’octubre) i Zeladors (14 d’octubre) i un segon bloc de simulacions (19 i 26 d’octubre i 2 de novembre).

És la primera vegada al nostre centre que s’han realitzat simulacions al quiròfan híbrid utilitzant models creats per a l’ocasió que reproduïen l’entorn d’una emergència real. També s’han realitzat sessions teòriques sobre tots els detalls del protocol.

Hi han participat tot l’equip d’emergències, incloent-hi zeladors, infermeria, anestesiologia i cirurgia vascular. Els diversos professionals han format equips de guàrdia i s’han mesurat els temps que es triga a fer el trasllat i l’estabilització del pacient, amb resultats sorprenents.

L’experiència del curs ha servit per millorar el procés del tractament i la coordinació entre els diferents membres de l’equip.

Les valoracions realitzades han estat molt bones i ja s’estan dissenyant nous cursos per poder oferir aquesta formació, tant teòrica com a nivell de simulació, a la resta d’equips d’urgències.