L’Hospitalet ret homenatge a les víctimes de la Covid-19 amb un espai que convida a la reflexió a l’Hospital de Bellvitge

- Coronavirus

El Jardí de les Emocions està ubicat a l’entrada de l’edifici de Consultes Externes de l’HUB

Es tracta d’una intervenció artística multidisciplinària presidida per una escultura d’Alfredo Sánchez

L’Ajuntament de L'Hospitalet ha presentat avui el Jardí de les Emocions, un espai ubicat al recinte de l’Hospital Universitari de Bellvitge en memòria de les persones que han estat víctimes de la Covid-19 i que és també un homenatge als professionals essencials i a la ciutadania en general per l’esforç col·lectiu realitzat. L’espai rep el nom del llibre virtual que es va habilitar durant els moments més durs del confinament i la pandèmia per tal que la ciutadania pogués expressar els seus sentiments.

L’acte de presentació ha comptat amb l’assistència de l’alcaldessa, Núria Marín; la gerent de la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS, Montserrat Figuerola; l’escultor Alfredo Sánchez, i l’artista Okar, en representació del col·lectiu Monkey Fingers i de la resta d’artistes d’art urbà que han participat en el projecte.

El Jardí de les Emocions està situat a l’entrada de l’edifici de Consultes Externes de l’Hospital de Bellvitge, una institució de referència en la lluita contra la Covid-19, on s’ha instal·lat una obra interdisciplinària que ha estat realitzada per artistes del Districte Cultural de L’Hospitalet. S’hi ha instal·lat una placa amb la inscripció “Units en el record. Junts en la lluita”.

El Jardí de les Emocions consta d’una escultura central, obra d'Alfredo Sánchez, que destaca els valors de la solidaritat, la coordinació, el reconeixement, el compromís i el treball conjunt com a fórmula per enfrontar qualsevol crisi, fins i tot una pandèmia.

L’obra s’erigeix com un oferiment a l’esperança –la foscor és temporal, arribarà la llum–, i una promesa d’alliberament per a tota la societat.

La intervenció ha comptat amb la participació de diversos artistes i creadors del Districte Cultural de L’Hospitalet, tots ells residents a la fàbrica de creació Tonal'h com els Monkey Fingers, Diego Saldaña, Irene López, Laura Muñoz, Elige Chose i Eduardo Rangel. La seva participació ha complementat l’escultura central i ha facilitat el seu encaix a l’espai arquitectònic, creant un diàleg entre obra artística, els materials i les tècniques emprades, el joc de dimensions, les lectures complementàries i el marc espacial.

L’alcaldessa, Núria Marín, ha explicat que “hem anomenat a aquest espai de memòria el Jardí de les emocions perquè és justament això el que representa: les emocions que ens desperten el record de totes i cadascuna de les persones que ja no hi son, i l'esperança de que, com vam repetir incansablement en els moments més durs de la pandèmia, «ens en sortirem»”. I ha afegit “i ho farem, a més, amb moltes lliçons apreses. La més important: que tots i totes som necessaris. Que l'única manera de fer front a una emergència global com ha estat la Covid-19 és treballant en equip, units, i posant els nostres coneixements i habilitats, cadascú des del seu àmbit, al servei de la societat”.

Per a la Dra. Montserrat Figuerola “aquest espai, en un emplaçament central i alhora recollit de l’hospital, reforça encara més els nostres lligams amb L’Hospitalet i la seva gent. Passar per aquí servirà per recordar i alhora per reafirmar el compromís envers el benestar i la salut que assumim tots plegats. Agraïm molt especialment a l’Ajuntament de L’Hospitalet el reconeixement vers els professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge amb aquesta instal·lació artística i el seu simbolisme”.

La intervenció combina diferents llenguatges artístics

Conceptualment, el disseny de l’escultura treballa sobre la idea de l’espiral, amb un angle inicial que busca el centre, mentre que el gir i les peces següents van creant un creixement vertical que simbolitza una solució de compromís i continuïtat. La peça mostra com moltes individualitats orientades en un mateix sentit constitueix la força necessària per tirar endavant, perquè la sortida de la Covid-19 només pot ser col·lectiva.

En la instal·lació de l’escultura s’ha treballat la vegetació existent a l’espai així com l’equilibri entre els diferents volums.

A banda de l’escultura, en la intervenció s’han utilitzat també altres llenguatges artístics: pintura i disseny de mobiliari urbà. L’estructura de formigó de l’edifici que emmarca l’espai de la intervenció s’ha pintat amb formes senzilles i degradades, amb un cromatisme en gamma amb l’escultura.

S’han creat figures per tota l’estructura de formigó —paret, columna, fris i sostres— que s’han pintat en colors com ara el negre i el blau marí, que evoquen el cel i la unió entre el món terrenal que neix de la terra i el món espiritual. També s’han incorporat en la intervenció les paraules i conceptes més freqüents sorgits del Llibre de les emocions de L’Hospitalet: “amor”, “lluita”, “compromís” i “esperança”.

L'obra es tanca amb el mot “Gràcies” pintat a la cara exterior del sostre. Aquesta paraula es visualitza des de la resta d’edificis que conformen l’hospital. Això també permetrà que qualsevol persona pugui gaudir d'aquest homenatge gràcies a l'aplicació de Google Maps, ja que es podrà veure des del cel.