L’Hospital de Bellvitge realitza el primer implant a Catalunya d’un segment de vena fruit de l’enginyeria de teixits

- Recerca

L’equip del Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) va realitzar el passat mes de novembre el primer implant a Catalunya d’un segment de vena valvulat per al tractament de la insuficiència venosa crònica.

El projecte, liderat pel Dr. Antoni Romera, cap clínic del servei, forma part de l’assaig clínic TECVI-1. Es tracta d’un estudi promogut per l’empresa sueca VERIGRAFT Iberia i coordinat per la Red Andaluza de Diseño y Traslación de Terapias Avanzadas (RAdytTA), de la Fundación Progreso y Salud de la Consejería de Salud y Consumo de Andalucía, que s’encarrega de la fabricació, coordinació i gestió de l’assaig. Hi col·laboren també la Coordinació Autonómica de Trasplantes de Andalucía i el Banco de Tejidos de Córdoba.

És un estudi multicèntric, pioner a nivell mundial, que pretén millorar la qualitat de vida de pacients amb insuficiència venosa secundària amb un mal funcionament de les vàlvules del sistema venós profund. La singularitat del projecte rau en la fabricació d’un implant venós personalitzat (P-TEV Personalized tissue-engineered vein), un medicament de teràpia avançada totalment biològic adaptat a cada pacient.

S’utilitza un segment de vena de donant cadàver que conté una vàlvula funcional, del qual s’extreu el component cel·lular i es substitueix per cèl·lules del receptor aplicant un procés d’enginyeria de teixits a partir de la sang del pacient.

Dies abans de la cirurgia es va realitzar l’extracció de sang al pacient receptor i es va preparar la vena adaptant-la biològicament. El dia fixat per a la cirurgia, es va rebre el segment venós personalitzat i els doctors Antoni Romera i Emma Espinar van fer l’implant al pacient. La cirurgia es realitza a través d’una incisió inguinal, identificant la vena malalta i per últim, substituint-la per la vena preparada que conté una vàlvula que funciona correctament.

Des del passat mes de novembre, l’evolució del pacient ha estat favorable amb una clara millora de la seva simptomatologia. La Dra. Elena Iborra, cap del Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular de l’Hospital de Bellvitge, destaca que aquest nou procediment d’enginyeria tissular “suposa una alternativa que pot canviar la vida de persones amb una patologia concreta en la vena femoral per a les qual no hi havia un tractament fins ara”. Fins ara, s’han dut a terme una quinzena de cirurgies a tot l’Estat per fer un d’aquest implants per resoldre la insuficiència venosa crònicat.

La insuficiència venosa crònica està provocada per una fallada en les vàlvules de les venes grans de les cames que fan possible la circulació correcta de la sang. La vàlvula deteriorada impedeix aquest flux correcte i provoca una malaltia crònica amb símptomes que van des de la pesadesa i la inflamació de les cames fins a l’aparició d’úlceres.