L’Hospital de Bellvitge impulsa un projecte pioner per transformar l’atenció dels pacients amb arrítmies

- Recerca

El projecte ADELE es posa en marxa al novembre per instaurar un nou model assistencial que millori l’eficiència dels tractaments i la seguretat dels pacients

Inclou el seguiment remot dels dispositius implantats per al control de les arrítmies; l’ampliació i millora de les sales d’electrofisiologia intervencionista i l’empoderament del pacient

Sobre un 15% de la població de més de 50 anys pateix alguna arrítmia, segons dades de la Societat Espanyola de Cardiologia. L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) posa en marxa el projecte ADELE, amb el qual planteja un innovador canvi integral en el tractament dels pacients que pateixen alguna alteració en el sistema elèctric del cor, que regula el seu batec regular.

La transformació de l’atenció de les arrítmies a partir d’aquesta visió integral pretén vertebrar la assistència d’una manera més eficient, ajustada a les necessitats dels pacients i fomentant el seu empoderament en el marc d’una xarxa d’atenció al pacient cardiològic de l’Àrea Metropolitana Sud que lidera el Servei de Cardiologia de Bellvitge, que coordina la atenció amb la seva atenció primària i els dispositius cardiològics de la xarxa d’hospitals comarcals amb que l’HUB treballa estretament. Aquesta transformació està liderada per la Unitat d’Arrítmies del Servei de Cardiologia de l’HUB i es recolza en una profunda i potent transformació digital d el atenció dels pacients.

Com a resultat de la convocatòria d’un concurs de compra pública innovadora, l’HUB endegarà a partir del mes de novembre un projecte que planteja aquest abordatge integral dels seus pacients amb arrítmies, aproximadament un miler cada any. “Es tracta d’un enfocament pioner que abasteix tota l’activitat d’una Unitat d’Arrítmies en un hospital de màxima complexitat com el nostre, millorant tant l’eficàcia com la seguretat dels procediments i el control a llarg termini de les malalties dels pacients”, segons indica el Dr. Ignasi Anguera, cap de la Unitat d’Electrofisiologia i Arrítmies del Servei de Cardiologia de l’Hospital de Bellvitge.

En els darrers anys han crescut de forma notable els implants de dispositius cardíacs (desfibril•ladors i marcapassos), així com les ablacions (aplicació d’energia amb catèters per cicatritzar zones danyades del cor i restablir el seu ritme normal) i d’altres diagnòstics i tractaments electrofisiològics. L’envelliment de la població i l’alta prevalença i cronicitat de les patologies cardíaques expliquen aquest augment al qual respon la transformació que s’endega amb el projecte ADELE. “La implementació de tecnologia innovadora, la reorganització dels processos i espais assistencials i la inclusió de mesures d’empoderament del pacient són claus per garantir la millor atenció dels pacients”, assegura el Dr. Anguera.

Alguns dels elements clau del projecte són:

• La monitorització remota dels desfibril•ladors, que permet conèixer l’estat del pacient i el funcionament del dispositiu en tot moment.
  • La coordinació del tractament i el seguiment del pacient entre els diferents nivells assistencials (atenció primària i Cardiologia comunitària).
  • La formació sanitària del pacient perquè pugui exercir un major control de l’evolució de la seva malaltia gràcies a solucions digitals.
  • L’adequació i millora de les sales d’intervencionisme de l’HUB, que passaran a estar concentrades en un únic espai.

El projecte ADELE es duu a terme dins el Programa de Compra Pública Innovadora del sistema de salut pública de Catalunya que estableix un nou model de gestió sanitària basat en la corresponsabilitat amb el proveïdor del servei pel que fa a l’assoliment dels objectius plantejats. L’empresa Biotronik es va adjudicar el concurs, que té 6 anys de durada. L’Hospital de Bellvitge participa actualment en 5 projectes de Compra Pública d’Innovació en Salut per entitats del sistema sanitari públic de Catalunya (SISCAT), orientades a la millora de la qualitat i l’eficiència de l’atenció sanitària, que fan evident l’aposta decidida per la innovació que ha fet l’Hospital de Bellvitge. Es tracta d’un programa subvencionat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).