L’Hospital de Bellvitge ha estat el centre que ha realitzat més trasplantaments renals i cardíacs a Catalunya en 2022

En el decurs de l’any 2022, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha dut a terme un total de 295 trasplantaments d’òrgans en adults, un 14% més que en 2021. S’hi han realitzat 224 trasplantaments de ronyó, 51 de fetge i 20 de cor. Aquestes dades, facilitades avui per l’OCATT (Organització Catalana de Trasplantaments), situen l’HUB com a primer centre en trasplantament renal i de cor a Catalunya. Amb aquests resultats, l’HUB ha contribuït al nou rècord global de trasplantaments a Catalunya assolit en 2022: un total de 1.346, un 26,6% més que l’any anterior.

Els 224 trasplantaments renals realitzats a l’HUB en el decurs de 2022 suposen un augment del 16% en relació al 2021. A més, ha estat el primer hospital de tot l’Estat, juntament amb l’Hospital Clínic, en superar els 200 trasplantaments de ronyó en un any.

L’any 2021, l’HUB va realitzar el primer trasplantament cardíac amb un cor d’un donant en asistòlia controlada a Catalunya. Només un any després, s’han dut a terme al centre 6 trasplantaments cardíacs en asistòlia controlada, gairebé un terç del total.

D’altra banda, Bellvitge ha estat el segon hospital català amb més nombre de donants cadàver, 61, i de donants renals vius, 46. En el primer cas, les donacions d’òrgans es van distribuir entre donants en mort encefàlica (52%) i en asistòlia (cor aturat), el 48% restant.

Pel que fa a la donació de teixits de cadàver, l’HUB s’ha situat en 2022 per primera vegada com al centre català amb més activitat, amb un total de 351 donants.

Les xifres assolides en 2022 consoliden l’Hospital Universitari de Bellvitge com un dels centres capdavanters a tot l’Estat del sistema de trasplantaments.

El balanç presentat per l’OCATT confirma la recuperació dels transplantaments i la donació d’òrgans i teixits iniciada en 2021. Els 1.346 trasplantaments d’òrgans realitzats als hospitals catalans, suposen un 27% més que el 2021 i un nou rècord d’activitat a Catalunya. El rècord global es repeteix en els trasplantaments renals (949); les donacions en viu (178, el que suposa que més de la meitat dels donants vius de tot l’Estat s‘han gestionat en centres catalans) i la donació de teixits (1.749 persones).

A la roda de premsa de presentació de les dades de 2022 ha participat la Dra. Anna Manonelles, metge adjunt del Servei de Nefrologia i coordinadora de trasplantament de donant viu de l'Hospital de Bellvitge. La Dra. Manonelles ha destacat que “els trasplantaments renals l’any 2022 a Catalunya han superat totes les expectatives gràcies a la conjunció de factors com una societat generosa i amb valors que faciliten la donació, una bona organització i estructura sanitària, tenir l’accés al trasplantament com a objectiu compartit per tots els equips de nefrologia del territori i disposar d’uns professionals competents i innovadors que escolten els pacients”. Deu d’aquests trasplantaments renals, es van poder dur a terme gràcies al programa de trasplantament renal de donant viu creuat, una alternativa creada per donar resposta a parelles donant-receptor incompatibles