L’Hospital de Bellvitge es bolca en el benestar emocional dels pacients en el Dia Mundial del Ronyó

L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha commemorat avui el Dia Mundial del Ronyó amb un acte solidari en què 40 pacients de malaltia renal crònica i trasplantats renals han pogut gaudir d’un seguit de tallers i activitats adreçats a millorar el seu benestar emocional i la forma com encaren el dia a dia de la seva patologia.

La iniciativa, impulsada pel Servei de Nefrologia de l’HUB, ha inclòs un seguit de tallers en què els pacients han participat de forma activa. D’aquesta forma s’han realitzat activitats de fisioteràpia orientada al pacient renal; un taller de motivació, centrat en aspectes psicològics; un de mindfulness per prendre consciència del cos i un de ball, amb l’objectiu de trobar un espai de benestar mitjançant la música i el ball.

- Vegeu tot el programa de la jornada

Una de les activitats millor rebudes ha estat un taller de showcooking i tast per aprendre a gaudir d’una alimentació saludable, a càrrec del xef Jaume Colls i Melissa Villamala, molt populars per la seva activitat a les xarxes socials.

Els tallers han estat conduïts per professionals de medicina i infermeria de nefrologia, psicologia clínica, fisioteràpia, dietètica i nutrició de l’Hospital de Bellvitge, així com per altres externs, procedents dels àmbits del ioga i la dansa. Tots ells han participat en la jornada de manera altruista.

“Amb aquest acte hem volgut crear un entorn més proper amb els nostres pacients, apropar-nos-hi en un espai diferent del de la consulta, facilitar-los eines positives i alhora donar una major visibilitat a una malaltia cada vegada més present en la nostra societat”, explica la Dra. Ana Coloma, del Servei de Nefrologia de l’Hospital de Bellvitge. L’Hospital de Bellvitge atén anualment milers de persones amb diferents estadis de malaltia renal crònica, trasplantats renals i pacients en les diferents modalitats de diàlisi.

Es considera que la malaltia renal crònica està infradiagnosticada i que pot arribar a afectar un 10% de la població. D’aquesta forma, s’estima que si es manté en les xifres de creixement dels darrers anys, el 2040 pot esdevenir la cinquena causa de mort entre la població. Per aquest motiu, el lema triat per la Societat Internacional de Nefrologia i la Federació Internacional de Fundacions Renals per a la celebració del Dia Mundial del Ronyó 2023 és “Salut renal per a tothom. Preparar-ser per a l’inesperat, donant suport als vulnerables”.

Tal com explica Rosa Sánchez, cap d’Àrea infermera de Malalties Nefrourològiques de l’HUB, “ens focalitzem totalment a tractar de millorar l’experiència del pacient en l’àmbit hospitalari, mirant d’aportar eines i un punt de vista més optimista per afrontar una malaltia que impacta de forma severa en la vida dels pacients”.

El Servei de Nefrologia treballa amb l’atenció primària per a la prevenció, detecció precoç i tractament dels pacients en risc de progressió de malaltia renal crònica. La coordinació amb tots els equips de nefrologia de l’àmbit territorial de l’HUB té com a objectiu oferir la millor opció de tractament per a cada pacient, des del trasplantament renal de donant viu fins al tractament conservador. En aquest procés, el pacient es considera actor principal en la presa de decisions i responsable de l’autocura i per facilitar-ho es treballa en el desenvolupament d’eines innovadores basades en la realitat virtual i la telemedicina.

L’acte ha comptat amb el suport de la Societat Catalana de Nefrologia; ADER, Associació de Malalts de Ronyó de Catalunya, i l’Associació Catalana d’Infermeria Nefrològica (ACIN).