L’estació de metro Hospital de Bellvitge rep de forma simbòlica el nom de Rosa Ramon, primera directora mèdica de l'HUB, per celebrar el Dia de la Dona

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, l'Ajuntament de Barcelona impulsa el projecte Barcelona, Ciutat de les Dones, que ha presentat avui un mapa simbòlic de la xarxa de metro i parades urbanes dels Ferrocarrils de la Genralitat de Catalunya (FGC) amb els noms de dones que han deixat petjada a la ciutat. Una d’elles és la Dra. Rosa Ramon, primera directora mèdica de l'Hospital Universitari de Bellvitge, que dona nom a l’estació de metro Hospital de Bellvitge.

La Dra. Ramon és una de les 153 dones referents amb els noms de les quals s’han rebatejat les estacions de metro i FGC, configurant el mapa d'una iniciativa que ja s’ha dut a terme a Nova York i Londres. Es tracta d’una petita mostra en representació de totes les dones que formen part de la història de la ciutat i que sovint es troben invisibilitzades a l’espai públic.

El mapa s’ha presentat avui, Dia Internacional de les Dones, en un acte públic que s’ha dut a terme al vestíbul de l'estació de metro de Diagonal, on s’ha instal•lat una reproducció del mapa de la xarxa urbana de metro i FGC de grans dimensions. L’acte ha comptat amb les intervencions de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; la presidenta de TMB, Laia Bonet i la directora del projecte Núria Ricart. També han assistit algunes de les dones que han donat nom a les estacions. En representació de la Dra. Rosa Ramon, que no ha pogut ser present a l’acte, hi ha assistit la seva filla, Alícia Richart Ramon.

La cloenda de l’acte ha anat a càrrec de dos de dones representades en aquest nomenclàtor simbòlic: Carme Ruscalleda i Custodia Moreno.

A la majoria de les ciutats del món, la presència de dones en els noms de carrers, places i parcs és molt inferior a la dels homes. Arran d’aquesta desigualtat en el nomenclàtor, l’escriptora i artista nord-americana Rebecca Solnit va crear en 2019 el projecte City of women, consistent en rebatejar de forma simbòlica amb noms de dona totes les estacions de metro de Nova York. L’any 2022 Londres es va afegir a la iniciativa i ara és la capital catalana qui ho fa amb el projecte Barcelona, Ciutat de Dones.

En total han estat 153 escriptores, activistes, pedagogues, polítiques, artistes, periodistes, esportistes i metgesses, entre d’altres professionals, les que han donat nom a les estacions de metro i FGC. Segons ha explicat l’Ajuntament, en el mapa “s’ha buscat representar, tant com ha estat possible, la gran diversitat i riquesa existent, en el marc de les 153 estacions que conformen el projecte”.

La Dra. Rosa Ramon ha estat la primera dona en ocupar la direcció mèdica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, entre els anys 1995 i 2003. Sent directora van començar a funcionar equipaments que avui són essencials per al funcionament diari de l’hospital: la Unitat de Curta Estada d’Urgències; la Unitat de Curta Estada Quirúrgica; el programa quirúrgic de tarda; el Comitè d’Ètica Professional i el projecte de l’actual edifici tecnicoquirúrgic.

"Em sento molt agraïda per el reconeixement, dins d'aquest projecte que lidera l'alcaldessa de Barcelona –afirma la Dra. Ramon- i afegeix que “després d'una vida plena d'esforç, dificultats i també alegries en la meva professió, com totes les meves companyes dins del mon sanitari, vull destacar que és una gran notícia posar les dones al mapa".

El mapa en paper, que a més de tota la xarxa de parades inclou una breu biografia de cadascuna de les 153 dones, es distribuirà de forma gratuïta a la llibreria de la Sala Ciutat de l’Ajuntament de Barcelona i durant tots els actes que es desenvoluparan durant el mes de març a tota la ciutat.

- Vegeu el mapa de les estacions de metro i FGC per al projecte Barcelona. Ciutat de Dones