Les pacients de càncer de mama i la innovació en nefrologia, a les activitats de Sinergia 2023

- Recerca

El passat 17 d’octubre dues activitats amb participació directa de l’Hospital de Bellvitge (HUB) van protagonitzar la programació de Sinergia, la Festa de la recerca i la innovació en salut de L’Hospitalet. Al matí, l’auditori Barradas de L’Hospitalet va acollir la jornada que cada any organitza la Unitat Funcional de Mama ICO-HUB per a pacients amb càncer de mama, mentre que a la tarda, i en el mateix escenari es va portar a terme la jornada Innovació i ronyó sobre l’ús de les noves tecnologies en l’abordatge de la malaltia renal crònica.

La jornada que anualment dedica la unitat funcional a les pacient es va centrar en aquesta edició en l’atenció integral, es a dir, la importància que tenen l’entorn de la pacient; la cura de la salut sexual i reproductiva i els hàbits preventius i saludables, com ara la dieta i l’exercici físic.

Les dres. Maria Jesús Pla, coordinadora de la Unitat Funcional de mama ICO-HUB, i Sònia Pernas, cap de la Unitat de Càncer de Mama de l’ICO l’Hospitalet, i el Dr. Miquel Gil, cap del Servei d’Oncologia Mèdica del centre, van ser els encarregats de introduir la jornada, que es va estructurar en diferents blocs, on es van abordar la dieta; la salut sexual i reproductiva; la rellevància de tenir cura de l’entorn social i la contribució positiva de l’exercici físic.

Totes les intervencions van quedar recollides en una taula rodona final en que van participar Lorena Arribas, nutricionista de l’ICO; Marc Clemente, psicooncòleg de l’Associació Espanyola contra el Càncer (AECC); Elisabeth Barbero, coordinadora de Treball Social Sanitari de l’ICO; Glòria Campos, infermera del centre; Miriam Campos, del Servei de Ginecologia de l’HUB; Evelyn Martínez, oncòloga radioteràpica de l’ICO, i, per últim, Agostina Stradella, oncòloga mèdica de l’ICO.

La jornada es va cloure amb un taller de marxa nòrdica, que van conduir a l’exterior de l’auditori Antoni Brieba, coach de marxa nòrdica, i Catalina Falo, oncòloga mèdica de l’ICO.

Segons dades del Departament de Salut, l’any 2022 es van diagnosticar 5.497 casos de càncer de mama a Catalunya, que corresponen al 30% del total de tumors diagnosticats en dones aquell any. La seva taxa bruta d’incidència a Catalunya és de 138 casos per cada 100.000 dones. Pel que fa a la mortalitat, s’ha estimat que a Catalunya durant el 2022 van morir 1.091 dones, suposa el 18% del total de morts per càncer en dones a Catalunya i la seva taxa bruta de mortalitat és de 27 casos per cada 100.000 dones.

La tecnologia al servei de la millora de la qualitat de vida dels pacients renals

Durant la tarda del mateix dia 17 d’octubre, l’Auditori Barradas va acollir una segona taula rodona per a pacients, en aquest cas centrada en la malaltia renal crònica (MRCA), titulada Innovació i ronyó: ús de les noves tecnologies en l’abordatge de la malaltia renal crònica.

La taula rodona va comptar amb la participació de la nefròloga Inés Rama, l’infermer de programa de diàlisi domiciliària en nefrologia Álex Andújar, el malalt renal crònic i president de l’Associació de Malalts Renals de Catalunya (ADER) Antonio Tombas, i el malalt renal crònic i emprenedor Daniel Rubio.

En la conversa, es va parlar inicialment de la malaltia renal crònica des d’un punt de vista general, incidint en qüestions com ara la importància epidemiològica d’aquesta patologia, com s’arriba a la insuficiència renal crònica, o quins canvis representa en el dia a dia dels pacients i quins reptes, dubtes i temors se li plantegen. D’una manera més específica, es va parlar de l’estratègia de transformació del model assistencial actual davant l’epidèmia de MRCA que reflecteixen les dades de registre, i com en l’actualitat s’està potenciant l’inici de tractament renal substitutiu via trasplantament de donant viu o bé tècniques de diàlisi domiciliària, front a la hemodiàlisi en el centre mèdic; tant el trasplantament com la diàlisi domiciliària poden evitar desplaçaments als pacients i millorar d’aquesta manera la seva independència, flexibilitat en la vida diària i qualitat de vida i fins i tot poden millorar la seva supervivència.

Així mateix, s’hi va destacar com, dins de l’estratègia de transformació de l’Hospital Universitari de Bellvitge, aquest centre ha apostat per les noves tecnologies en diversos projectes. En concret, l’hospital ha portat a terme un estudi pilot sobre l’eficàcia de la telemedicina per donar resposta a dubtes o urgències dels pacients i estudiar dades clíniques de forma prospectiva. A més, recentment ha creat el programa Casa del Ronyó, basat en la realitat virtual, amb el qual els pacients amb malaltia més avançada poden experimentar de manera immersiva en què consisteixen els diferents tractaments.

La jornada va ser acollida amb molt d’interès per part de tots els participants.

La iniciativa Sinergia està liderada per l’Ajuntament de L’Hospitalet i s’emmarca en el projecte estratègic 4locaLHealth: Recerca, Innovació i Salut al territori a través de la medicina personalitzada (PECT, cofinançat amb fons europeus FEDER)