Defensa de la tesi de la doctoranda Anna Carrera, del Servei de Microbiologia de l’HUB i investigadora de l'IDIBELL

- Recerca

La investigadora Anna Carrera Salinas ha defensat la seva tesi doctoral, titulada “Epidemiology, population structure, and pathogenesis of opportunistic respiratory tract colonising bacteria”, codirigida per Sara Martí i Mª Ángeles Domínguez, investigadores del CIBERES i del CIBERINFEC respectivament i també de l'Hospital Universitari de Bellvitge i l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).

La tesi inclou estudis sobre Haemophilus influenzae i Staphylococcus aureus, dos microorganismes colonitzadors del tracte respiratori. Tot i que la interacció d’aquests bacteris amb l’hostatger normalment és asimptomàtica, la colonització pot ser el pas previ al desenvolupament d’infeccions severes.

La primera part de la tesi es va centrar en l’epidemiologia de la malaltia invasiva i l’estructura poblacional de H. influenzae. Com que les soques no capsulades eren les més prevalents i genèticament heterogènies, es va utilitzar una classificació en clades basada en el genoma accessori que va revelar una associació del clade V amb la producció de β-lactamases. Aquesta variabilitat genètica contrastava amb l’homogeneïtat de les soques capsulades. Així doncs, es va estudiar l’estructura poblacional de tots els genomes capsulats de H. influenzae disponibles al NCBI i ENA. Aquests resultats van mostrar que el pangenoma del serotip b era més divers, cosa que podria explicar-se per la seva elevada prevalença abans de la introducció de la vacuna conjugada. D’altra banda, el serotip f, actualment el clon capsulat més freqüent en malaltia invasiva en el nostre entorn hospitalari, va presentar una elevada estabilitat genètica.

La segona part de la tesi es va centrar en l’evolució adaptativa de H. influenzae i S. aureus. Per una banda, es van caracteritzar els canvis genètics produïts durant la colonització de H. influenzae en pacients amb malaltia pulmonar obstructiva crònica tractament amb azitromicina. Es van observar canvis en proteïnes implicades en la paret cel·lular i en el transport de ions inorgànics, que afavoririen l’adaptació bacteriana. La pressió antibiòtica va conduir al desenvolupament de resistència a macròlids, a causa d’alteracions en el 23S rRNA i en les proteïnes ribosomals L4 i L22, i l’adquisició de bombes d’expulsió MefE i MsrD. En el cas de S. aureus, es van caracteritzar els determinants genètics implicats en la formació de biofilm i la invasió intracel·lular. Es va identificar que la variant al·lèlica 1 de la proteïna de superfície G de S. aureus (SasG) estava present en els clons bacterièmics més freqüents (CC5 i CC8), correlacionant-se amb una major formació de biofilm. Així doncs, aquesta variant de SasG podria afavorir la colonització i la supervivència bacteriana. A més a més, es van detectar canvis en gens associats amb la unió a la matriu extracel·lular (clfB, ebh i fnbA) que podrien causar una pèrdua de la capacitat per envair intracel·lularment les cèl·lules hostatgeres.

Els treballs d’aquesta tesi doctoral s’han realitzat gràcies a ajudes del Fondo de Investigación en Salud del ISCIII, la Sociedad Española de Neumología (SEPAR), el CIBER de Enfermedades Respiratorias i el CIBER de Enfermedades Infecciosas, i han estat publicats en revistes de prestigi.

Referències: Tesi: “Epidemiology, population structure, and pathogenesis of opportunistic respiratory tract colonising bacteria”

• Carrera-Salinas A, González-Díaz A, Ehrlich RL, Berbel D, Tubau F, Pomares X, Garmendia J, Domínguez MÁ, Ardanuy C, Huertas D, Marín A, Montón C, Mell JC, Santos S, Marti S. Genetic Adaptation and Acquisition of Macrolide Resistance in Haemophilus spp. during Persistent Respiratory Tract Colonization in Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) Patients Receiving Long-Term Azithromycin Treatment. Microbiol Spectr 2022; Dec 8:e0386022. doi: 10.1128/spectrum.03860-22.
  • Gonzalez-Diaz A, Carrera-Salinas A, Pinto M, Cubero M, van der Ende A, Langereis JD, Domínguez MÁ, Ardanuy C, Bajanca-Lavado P, Marti S. Comparative pangenome analysis of capsulated Haemophilus influenzae serotype f highlights their high genomic stability. Sci Rep 2022; 12(1):3189. doi: 10.1038/s41598-022-07185-5.
  • Carrera-Salinas A, González-Díaz A, Vázquez-Sánchez DA, Camoez M, Niubó J, Càmara J, Ardanuy C, Martí S, Domínguez MÁ; REIPI/GEIH Study Groups. Staphylococcus aureus surface protein G (sasG) allelic variants: correlation between biofilm formation and their prevalence in methicillin-resistant S. aureus (MRSA) clones. Res Microbiol 2022; 173(3):103921. doi: 10.1016/j.resmic.2022.103921.
  • Carrera-Salinas A, González-Díaz A, Calatayud L, Mercado-Maza J, Puig C, Berbel D, Càmara J, Tubau F, Grau I, Domínguez MÁ, Ardanuy C, Martí S. Epidemiology and population structure of Haemophilus influenzae causing invasive disease. Microb Genom 2021; 7(12):000723. doi: 10.1099/mgen.0.000723.