Un projecte d’economia circular de l’ICS dona una segona vida als llençols de l’Hospital de Bellvitge

La prova pilot reutilitzarà fins a 3.000 kg de residu tèxtil amb les que se substituiran gairebé 300.000 bosses de plàstic a Bellvitge, que s’utilitzen per a la dispensació de Farmàcia Hospitalària i el transport de roba bruta.

S’han creat dos llocs de treball de la mà de Fundació Engrunes per a persones en situació de vulnerabilitat gràcies a l’upcycling o reaprofitament creatiu.

Del 19 al 27 de novembre se celebra la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que enguany promou precisament la sostenibilitat dels tèxtils

La iniciativa s’emmarca en ICS Verds, l’estratègia de sostenibilitat impulsada per l’equip de Medi Ambient de l’Institut Català de la Salut que promou la mobilitat sostenible, les energies renovables, l’estalvi energètic i la gestió de residus a tota la institució, hospitals i centres sanitaris.

L’Institut Català de la Salut (ICS), conjuntament amb l’entitat sense ànim de lucre Fundació Engrunes, inicia un projecte d’economia circular amb l’objectiu de salvar el residu tèxtil dels centres sanitaris. Aquest material -fins ara de rebuig- es reutilitzarà com a substitut del plàstic als hospitals i Centres d’Atenció Primària (CAP). En una prova pilot d’aquest projecte, amb el lema “Roba d’anada i tornada”, s’està donant una segona vida als llençols i cobrellits de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), que un cop acabada la seva funció inicial haurien esdevingut residus tèxtils.

Fins al moment, la prova pilot ja ha salvat 2.940 kg de llençols que, després de passar per un procés d’higienització, se’ls ha donat noves formes i finalitats: bosses de nanses per a la dispensació de medicació al Servei de Farmàcia Hospitalària, sacs per a la bugaderia de l’HUB, i sacs per a contenidors per a la recollida de bates i uniformes bruts als Centres d’Atenció Primària Metropolitana Sud de l’ICS. La vida útil de les bosses és de fins a 60 rentades.

Segons dades de l’Agència de Residus de Catalunya, cada persona consumeix entre 21,5 i 26 quilos de roba cada any, i es llencen a l’abocador 147.000 tones de residus tèxtils, dels quals només se’n recullen selectivament el 12%.

“Es preveu substituir l’ús de 228.000 bosses de plàstic per al trasllat de roba bruta tant dins del centre hospitalari com als CAP, i 68.500 bosses de plàstic per a la dispensació de medicaments. A més, l’estalvi de plàstic equival a embolicar tota la superfície de l’Hospital de Bellvitge fins a 26 vegades”, segons ha detallat Raquel Salas, responsable ambiental de la Direcció d’Atenció Primària Metropolitana Sud de l’ICS.

“Aquesta prova pilot té com a objectiu comprovar la viabilitat de la iniciativa per donar-li continuïtat. Esperem poder-la estendre, com a mínim, a tota la xarxa d’hospitals de l’ICS”, ha afegit Jordi Pujadas, responsable de Medi Ambient de l’ICS i de l’equip que impulsa ICS Verds, el conjunt d’accions per a la sostenibilitat de la institució.

El projecte ha nascut en les trobades del Club EMAS, una iniciativa pionera a la Unió Europea que agrupa organitzacions de diferents sectors i dimensions amb la voluntat de millora ambiental, i compta amb suport econòmic per part de l’Agència de Residus de Catalunya.

L’upcycling, el reaprofitament que crea ocupació

A més d’un important impacte en la petjada ecològica, la prova pilot de la reutilització dels llenços de l’Hospital de Bellvitge ha creat dos llocs de treball per a persones de col·lectius en risc d’exclusió, en col·laboració amb la Fundació Engrunes.

La Fundació Engrunes és una entitat sense afany de lucre amb seu a Montcada i Reixac (Barcelona), en funcionament des del 1982, té com a missió proporcionar suport personal i un treball retribuït a persones en situació de vulnerabilitat per tal que puguin reincorporar-se novament a una vida social i laboral activa amb el seu treball i esforç personal. Una de les seves línies de treball és la gestió de residus i la reutilització d’objectes usats, incloent processos de preparació per a la reutilització, impulsant iniciatives respectuoses i sostenibles per a les persones, el medi ambient, l’ecologia i l’economia social i solidària.

Precisament, aquest projecte es basa en el concepte d’economia circular “upcycling”, també conegut com a supra-reciclatge o reciclatge creatiu, basat en l’aprofitament dels objectes per crear nous productes o, el que és el mateix, transformar residus en objectes que adquireixen més valor que els originals amb l’ús de la imaginació.