Un hort terapèutic contribuirà a cultivar el benestar emocional dels pacients de Salut Mental de l’Hospital de Bellvitge

- Equipaments

La iniciativa s’adreça a persones hospitalitzades al Servei de Psiquiatria, a més de pacients amb malalties somàtiques i problemes emocionals, addiccions comportamentals o trastorns alimentaris atesos pel Servei de Psicologia Clínica

Es posa en marxa una campanya de micromecenatge per captar fons per comprar regadores, ja que el rec serà manual, a més d’eines i planter

És una de les accions emmarcades en el programa global anual #12mesosXlaSalutMental de l’Hospital de Bellvitge

L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha creat un hort terapèutic per als pacients de Salut Mental gràcies a diferents donacions i contribucions privades aportades de forma altruista. Aquesta iniciativa es dirigeix a potenciar l’empoderament dels pacients a través d’una intervenció terapèutica realitzada a l’aire lliure, aprofitant un espai exterior al costat de l’edifici de Salut Mental fins ara poc utilitzat.

L’activitat es prescriurà principalment a persones ingressades al Servei de Psiquiatria, tot i que també a pacients atesos en l’àmbit ambulatori pel Servei de Psicologia Clínica en diferents àrees mèdiques com trasplantament renal, cardiologia, reumatologia, malalties minoritàries, covid persistent o dol. També estarà a disponibilitat de pacients amb addiccions comportamentals o amb trastorns de la conducta alimentària.

Hortoteràpia: una eina terapèutica

L’hort de l’Hospital de Bellvitge és un exemple d’hortoteràpia. “Es tracta d’una activitat física estimulant que permet recollir un fruit com a resultat de l’esforç, i que alhora connecta la persona amb la natura, ajudant a relaxar-se i a compartir un projecte amb altres pacients implicats, encoratjant les relacions socials i el treball en equip", explica la Dra. Susana Jiménez, cap del Servei de Psicologia Clínica de l’HUB.

El projecte de l’hort terapèutic pretén integrar tant la salut mental com la física dels pacients, superant la dualitat ment-cos. "Qualsevol activitat física, social o espiritual pot ser reparadora. Hem d’entendre la persona com un tot, des d’una perspectiva integral", subratlla la Dra. Jiménez.

Els trastorns mentals greus condueixen sovint a l’aïllament de qui els pateix i a la pèrdua d’activitats plaents. A través de la sembra, el reg i la cura dels vegetals de l’hort terapèutic "busquem evitar l’aïllament dels pacients, fomentar l’activitat física i millorar el seu estat emocional durant l’estada hospitalària, tot cultivant habilitats socials, de comunicació i cooperació. Tenir cura d’aquest espai i de la vida vegetal que contribuïm a generar, millora l’autoestima i l’autoconcepte dels pacients i els ofereix la possibilitat de descobrir noves aficions que poden mantenir després de l’alta hospitalària", afegeix la Dra. Pino Alonso, cap del Servei de Psiquiatria del centre.

L'equip infermer de Salut Mental ha posat en marxa una intervenció terapèutica setmanal basada en metodologia de taller amb l'objectiu d'empoderar els pacients mitjançant la millora de l'autoestima i la sociabilitat; l'increment d'assumpció de responsabilitats; i l'increment de l'activitat física i cognitiva.

Aquest model interactiu de participació compartida serà útil no només per generar i refermar el vincle terapèutic entre professionals i pacients, sinó també per a l'abordatge contra l'estigma en salut mental.

En aquest sentit, professionals de l’hospital participaran en un taller a Món Sant Benet, en col·laboració amb la Fundació Alícia, per aprendre de l’experiència d’horts ecològics destinats a persones en situació de vulnerabilitat social, amb l’objectiu de repetir aquest model a l’hospital, incorporant-hi a més una finalitat terapèutica.

Campanya “Rega(lem) salut mental”

Vinculat a la creació de l’hort terapèutic, s’ha posat en marxa la iniciativa solidària “Rega(lem) salut mental”. Es tracta d’una campanya de micromecenatge per finançar les regadores necessàries per mantenir l’hort mitjançant aportacions individuals. L’espai destinat a hort terapèutic no disposa d’aigua accessible i, per tant, és necessari regar amb mitjans manuals. Les aportacions també es destinaran a adquirir eines, llavors i planter per poder dur a terme les finalitats terapèutiques i els objectius socials marcats.

Es pot col·laborar a fer brotar l’hort de l’Hospital de Bellvitge mitjançant una donació puntual o periòdica mitjançant aquest enllaç: https://dona.idibell.cat/hortterapeutic

Una iniciativa del programa #12mesosXlaSalutMental

Aquest hort terapèutic és una de les accions incloses en el programa global anual #12mesosXlaSalutMental de l’Hospital de Bellvitge, que impulsa diverses iniciatives per millorar l’atenció a la salut mental durant el 2024. Aquestes iniciatives, cocreades amb pacients, familiars i associacions vinculades a la salut mental, compten amb el suport de diferents actors socials i la ciutadania en general.