Un estudi de la Unitat de VIH i ITS demostra l’eficàcia d’un fàrmac per suprimir la replicació del VIH en el tracte genital i el recte

- Recerca

La Unitat de VIH i ITS del Servei de Malalties Infeccioses de l’HUB ha publicat a la prestigiosa revista Clinical Infectious Diseases l’article Dynamics of the decay of HIV RNA and distribution of bictegravir in the genital tract and rectum in antiretroviral-naïve HIV-1-infected adults treated with bictegravir/emtricitabine/tenofovir alafenamide.

L’estudi ha estat dirigit per l’equip que encapçala el Dr. Daniel Podzamczer, amb els Drs. A. Imaz (primer firmant), J. Tiraboschi, A. Silva, S. Scevola, B. Garcia (infermer), S. Morenilla (monitora), i el Dr. J. Niubó (Servei de Microbiologia). S’ha fet en col·laboració amb investigadors de la Universitat de North Carolina (Estats Units) i dels hospitals de Sant Pau, Germans Trias i Pujol, i Moisès Broggi.

En el marc d’una línia de recerca que es porta a terme des de fa anys a Bellvitge, el treball ha analitzat les concentracions i l’activitat antiviral del bictegravir, un nou inhibidor de la integrasa, en reservoris genitals i rectals en homes i dones adults amb VIH que no havien pres abans cap antiretroviral. Segons les conclusions de l’estudi, en els pacients que van iniciar un tractament amb bictegravir en combinació con emtricitabina i tenofovir alafenamida es va produir una ràpida supressió de l’ARN del VIH-1 en els fluids genitals i rectals.

La persistència del VIH en reservoris com ara el tracte genital i el teixit rectal és una de les barreres per a l’eradicació del virus en els pacients infectats, de manera que són necessaris fàrmacs que puguin penetrar en aquests reservoris per tal de suprimir-ne el virus i prevenir així la transmissió sexual de la infecció.