Un assaig clínic del Servei de Cirurgia General i Digestiva rep dos prestigiosos guardons

El treball Two-Stage Turnbull-Cutait Pull-Through Coloanal Anastomosis for LowRectal Cancer. A Randomized Clinical Trial, realitzat per un equip de professionals del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’Hospital de Bellvitge liderat per Dr. Sebastiano Biondo, ha rebut dos destacats reconeixements als darrers dies: el Premi Nacional de Cirurgia, que atorga l’Associació Espanyola de Cirurgians (AEC), i el Premi Lino Torre a la Recerca Quirúrgica, de l’Hospital del Mar.

Es tracta d’un estudi multicèntric, liderat per l’Hospital de Bellvitge amb la col·laboració del Servei de Cirurgia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i l’Istituto Nazionale Tumori di Napoli.

Per ordre cronològic, el primer dels guardons per aquest rellevant assaig clínic, publicat a la revista JAMA Surgery, la més prestigiosa de l’àmbit de la cirurgia a nivell mundial, va ser el Premi Nacional de Cirurgia, recollit pel Dr. Biondo durant la celebració del XXIII Congrés Nacional de l’AEC, celebrat entre el 9 i el 12 de novembre passats a A Coruña. L’estudi va rebre, a més, el Premi Nacional al millor article publicat a una revista estrangera.

Al congrés de l’AEC, el Dr. Loris Trenti, del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’Hospital de Bellvitge, va rebre una beca per al desenvolupament del projecte de recerca: Irrigación transanal con agua a alto y bajo volumen en el tratamiento del síndrome de resección anterior de recto. Ensayo clínico aleatorizado cruzado. (TAILARS_RCT).

Pocs dies després, el 19 de novembre, va ser lliurat al Dr. Biondo el XXII Premi a la Recerca Quirúrgica Dr. Lino Torre, que atorga anualment l’Hospital del Mar de Barcelona en memòria de qui va ser cap del Servei de Cirurgia del centre entre els anys 1966 i 1986. El jurat va atorgar el premi per unanimitat atenent a “l’impacte clínic d’un estudi que demostra que una anastomosi coloanal en dos temps pot evitar un estoma derivatiu després d’una resecció anterior baixa de recte”, a més de valorar el disseny de l’estudi en forma d’assaig clínic aleatoritzat i la seva publicació en una revista del prestigi internacional de Jama Surgery.

L’assaig clínic multicèntric, coordinat pel Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’Hospital de Bellvitge, va avaluar en prop d’un centenar de pacients la tècnica de Turnbull-Cutait, una alternativa per a l’abordatge quirúrgic del càncer de recte ultra baix que evita la ileostomia i l’impacte que se’n deriva.