Tutors i tutores de residents de la Gerència Territorial Metropolitana Sud es troben a la 1a jornada organitzada per l’ICS

- Formació

L’Institut Català de la Salut (ICS) ha organitzat la Jornada de Tutors i Tutores de Residents. Professionals acreditats en la docència de residents de l’àrea Metropolitana Sud s’han trobat a l’Hospital Universitari de Bellvitge per compartir idees innovadores, generar xarxa entre ells i fer un reconeixement de la tasca d’acompanyament i formació que duen a terme.

El director gerent de l'ICS, Xavier Pérez Berruezo, ha inaugurat la jornada agraint l’esforç dels tutors i tutores. "Quan els i les residents ens trien, dipositen la seva confiança en l'ICS, una confiança que els tutors i tutores retorneu amb el vostre compromís, el coneixement que transmeteu i la vostra responsabilitat”, ha assegurat.

La Jornada s'ha dividit en dues parts diferenciades: la primera part ha consistit en un conjunt de ponències virtuals per a totes i tots els tutors del territori, que s'ha centrat en l'anàlisi de la convivència generacional (baby boomers, millennials, generació Z) dins l'organització i els canvis cognitius dels més joves a tenir en compte a l’hora d’aprendre i gestionar la informació.

La segona part s'ha celebrat simultàniament en sessions específiques per a cada territori. En el cas de l’àrea Metropolitana Sud, s’ha celebrat de forma presencial a la sala d’actes de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB). Professionals de l’HUB, l’Hospital de Viladecans i l’Atenció Primària Metropolitana Sud han participat en dues taules rodones, una sobre recerca en docència i l’altra sobre metodologies docents.

“Hem de transmetre als residents l’interès per la recerca”, ha encoratjat Betlem Salvador, metgessa de família de l’EAP La Florida Sud a l’auditori. “Cal fer recerca amb l’objectiu de millorar la qualitat assistencial”, ha afegit Claudia Imperiali, de l’Hospital de Viladecans.

Per la seva banda, Jordi Adamuz, infermer de l’Hospital Universitari de Bellvitge i investigador principal del grup de recerca en Infermeria de l’IDIBELL, ha explicat el Programa de Formació en Recerca per als Residents i la seva versió per a professionals de l’HUB. “Són cursos formatius en format píndola que ensenyen des de com dissenyar una pregunta de recerca fins a la publicació de dades”, segons Adamuz.

La jornada ha continuat amb una xerrada inspiracional a càrrec de la doctora en Pedagogia de la UB Núria Serrat sobre “El camí de la motivació”. Dolors Sánchez, responsable de Desenvolupament Professional i Gestió del Talent de la GTMS, ha presentat el pla de formació en docència dels tutors i tutores de Formació Sanitària Especialitzada de la Metropolitana Sud per a aquest 2023.

Actualment, a l'ICS hi ha gairebé 1.200 tutors i tutores acreditats, 700 dels quals es troben a les Unitats Docents d'Atenció Familiar i Comunitària i 500 als hospitals. A la Gerència Territorial Metropolitana Sud són més de 200 els tutors i tutores acreditats.