Teatre per combatre els estigmes sobre les persones amb trastorns mentals a l’Hospital de Bellvitge

En el marc del Mes de la Salut Mental, l’associació santboiana Grup de Teatre Imagina ha presentat el teatre-fòrum “Segundo Segunda” a la sala d’actes de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) aquest 18 d’octubre. Algunes de les persones que han participat en l’obra de teatre han estat o són pacients del centre hospitalari.

Partint de la quotidianitat, la representació ha tingut com a objectiu obrir un diàleg participatiu sobre els conflictes i la necessitat de superar estereotips cap a les persones amb malaltia mental. El punt de partida de l’obra és un petit conflicte a una comunitat de veïns, una situació força normal en què surten a la llum força prejudicis, així com el desconeixement, la por, l’individualisme o la sobreprotecció.

El 2010 es va impulsar a Sant Boi la creació de l’Associació Grup Teatre Imagina com a projecte autogestionat, obert, solidari i integrador. El seu projecte és el resultat del desenvolupament d’una proposta creativa nascuda a l'àmbit de la rehabilitació psicosocial i d’inserció comunitària de persones amb malaltia mental.

Persones amb trastorns de salut mental i altres síndromes associades, així com persones no diagnosticades, participen de les iniciatives d’aquesta associació sense ànim de lucre, amb seu al Teatre de Cal Ninyo de Sant Boi. Les seves iniciatives permeten un procés permanent d’aprenentatge compartit, d’anàlisi, avaluació i recerca d’alternatives de creativitat aplicada a l'àmbit de la rehabilitació.

La representació de “Segundo, segunda” forma part de la 1a participació activa de l’HUB en el Mes de la Salut Mental de l’Hospitalet. Recentment s’ha inaugurat l’exposició ARTífexs 28/7 al vestíbul de Consultes Externes i professionals de les unitats de Joc Patològic i Trastorns de la Conducta Alimentària han participat en la Mostra d’Entitats i Serveis de Salut Mental el passat cap de setmana.