Psiquiatres i psicòlegs ofereixen suport a professionals, pacients i familiars d'afectats

- Coronavirus

L’emergència sanitària provocada per la Covid-19 sotmet a professionals sanitaris, pacients i familiars a una important tensió emocional que pot afectar de forma significativa la salut mental de tots ells. Als hospitals, la situació afecta de manera especial els professionals de les UCI, que han d'assistir els pacients assumint en moltes ocasions una elevada càrrega emocional.

Per donar resposta a aquesta necessitat, s’ha impulsat un servei de suport emocional i psicològic per als professionals dels diferents dispositius de la Gerència Territorial Metropolitana Sud (GTMS) que funciona des del passat mes de març. Així, el conjunt de psicòlegs integrats al Servei de Psiquiatria de l’Hospital de Bellvitge, l’Hospital de Viladecans i Salut Mental d’Atenció Primària Costa de Ponent, amb la col·laboració de la Unitat Bàsica de Prevenció (UBP) i l’equip de Gestió del Talent, han posat en marxa un servei de consulta i acompanyament, juntament amb l’elaboració d’un recull de recursos que es posen a l’abast de professionals sanitaris, pacients i familiars (tant de forma presencial, si es troben físicament als centres, com telemàtica, si són al seus domicilis).

L’objectiu és que els professionals, i també pacients i familiars, trobin el suport que necessiten en cada moment per tal de reduir l’impacte emocional de la pandèmia.

Ara s’ha obert una nova via d’actuació grupal de suport emocional adreçada als professionals integrats a l’equip de direcció, en col·laboració amb la Fundació Galatea.

En aquests moments ja s’han realitzat 31 intervencions en famílies i 29 en professionals, de les quals 6 han estat grupals.

El Proyecto HU-CI suma un nou recurs de suport emocional

Des del passat 28 d’abril, la iniciativa del Projecte d’Intervenció Psicològica a les UCI durant la crisi de la Covid-19, oferta per Proyecto HU-CI, ha afegit un nou recurs al suport emocional i psicològic als professionals, pacients i familiars a l’Hospital de Bellvitge. El projecte té com a objectiu identificar i prevenir els problemes emocionals o de salut mental que l’emergència sanitària pot provocar en els professionals que treballen en primera línia a les unitats de crítics, així com en els mateixos pacients i els seus familiars.

Aquesta iniciativa exemplifica el lema “hospital en xarxa” de l’Hospital de Bellvitge. Gràcies a la col·laboració a nivell extern amb el Col·legi de Psicòlegs de Catalunya i el patrocini de My Investor, i de forma coordinada amb el dispositiu intern, un equip de tres psicòlogues expertes en situacions de crisi presten el seus serveis a les UCI de l'Hospital de Bellvitge, cada una d'elles presencialment un dia a la setmana atenent consultes individuals i coordinant sessions en grup, i responent consultes individuals de forma telemàtica els altres quatre dies.

L’Hospital Universitari de Bellvitge és el primer centre de la xarxa pública de l’Institut Català de la Salut (ICS) en què es posa en marxa aquesta iniciativa d’humanització impulsada pel Proyecto HU-CI i avalada per la Sociedad Española de Medicina Intensiva, Crítica y Unidades Coronarias (SEMICYUC); la Sociedad Española de Enfermería Intensiva y Unidades Coronarias (SEEIUC) i la Societat Catalana de Medicina Intensiva i Crítica (SOCMIC).