Professionals de la UB i l'Hospital de Bellvitge consoliden una línia de recerca sobre salut pública i desigualtats

- Recerca

Les relacions entre el tancament de les aules escolars i el nivell socioeconòmic durant la pandèmia; els efectes de la covid-19 en la diabetis tipus 2 i les interaccions entre arteriosclerosi, malalties cardiovasculars i l'esmentada pandèmia han centrat els tres treballs de recerca publicats fins ara per un grup d'investigadors de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, i que també han comptat amb la participació consolidada de la Dra. Ana Redondo, professional de la Unitat de Gestió de Dades i Avaluació de l'Hospital Universitari de Bellvitge.

Ana Redondo és metge epidemiòloga i va realitzar la seva residència a l'Hospital del Mar amb la Dra. Maria Grau, professora Serra-Húnter de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB i coordinadora del recent estudi que ha determinat que el risc de tancament de les escoles públiques de Barcelona durant la pandèmia va ser més gran als districtes amb un nivell de renda més baix. Aquesta biografia professional compartida ha estat la base de la consolidació de la seva col·laboració en diferents projectes de recerca aquests darrers anys, sempre al voltant de l'anàlisi de dades a l'àmbit de la salut pública i la gestió sanitària.

Les revisions sistemàtiques i la metanàlisi són el punt de partida dels treballs de recerca que el grup ha desenvolupat fins ara. En el cas de l'estudi del risc de tancament d'aules durant la pandèmia, les investigadores han realitzat el recompte per districtes del nombre de nens i nenes aïllats o en quarantena i també dels dies que cada nen o nena va estar a casa pel confinament de la classe a causa de la covid entre setembre de 2020 i febrer de 2022. Aquesta informació s'ha creuat amb la renda mitjana de cada districte.

Els resultats de l'estudi, que ha publicat el Journal of Public Health, confirmen la relació entre ingressos mitjans més baixos i risc de confinament, fins al punt que la probabilitat a Ciutat Vella, el districte més desafavorit, era sis cops superior al de Sarrià -Sant Gervasi, el més afavorit econòmicament.

Com explica la Dra. Maria Grau, la connexió entre un nivell socioeconòmic baix i un pitjor estat de salut explica els resultats del treball, “i si no es trenca aquest cercle viciós els problemes locals de desigualtat en salut es mantindran o fins i tot podrien agreujar-se en futures epidèmies. Per tant, els esforços per contenir una epidèmia o futures emergències sanitàries no poden ignorar els problemes d'equitat en salut, i això requereix un treball transdisciplinari coordinat i real entre diferents àmbits com la salut, els serveis socials, l'habitatge, l'educació i el urbanisme, entre d'altres”, ha assegurat.

En aquesta mateixa línia, la Dra. Ana Redondo considera que “la salut ha de ser present a totes les polítiques pel fet que l'abordatge dels factors que influeixen en la salut (els determinants de la salut) no és exclusiu del sector sanitari sinó que impliquen diferents polítiques i sectors sense els quals la intervenció sobre els determinants seria incompleta”

"En aquests moments tenim pendent publicar un altre estudi relacionat amb els efectes que va tenir la pandèmia en l´assistència a urgències i una de les primeres conclusions és que la covid va provocar una reducció dràstica en el nombre de visites a urgències en tots els grups d´edat, sent especialment marcada en el grup de més edat”, explica la Dra. Redondo.

A l'estudi centrat en tot el que s'ha publicat sobre els nexes entre l'arteriosclerosi, malalties cardiovasculars i covid-19, una de les conclusions principals ha estat que la millor comprensió d'aquestes connexions pot permetre identificar de manera proactiva els factors de risc i , com a resultat, desenvolupar estratègies per millorar el pronòstic daquests pacients.

De la mateixa manera, un coneixement més en profunditat dels efectes mutus entre covid-19 i la diabetis mellitus tipus 2 per part seva, també pot afavorir un millor tractament dels pacients, segons ha conclòs l'altre treball en què han col·laborat les dones. Maria Grau i Ana Redondo, amb altres investigadors.

Articles de referència

Type 2 Diabetes Mellitus and COVID-19: A Narrative Review

MDPI, abril 2022

Atherosclerosis, Cardiovascular Disease, and COVID-19: A Narrative Review