Noves opcions per al tractament de trencaments irreparables del tendó subescapular

El responsable de la Unitat d’Espatlla del Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge, el Dr. A. Hachem, ha participat en una revisió recent sobre l’ús de transferències tendinoses per al tractament de les lesions irreparables del tendó subescapular. Aquest tipus de lesions, una de les més greus dins les patologies del maniguet dels rotatoris, són una causa important de dolor i disfunció a l’espatlla, especialment en gent gran.

El tendó subescapular és crucial per a la funció del maniguet rotatori, i la seva lesió provoca símptomes més greus que altres ruptures tendinoses. Malgrat que la reparació artroscòpica és el tractament habitual, en casos on el tendó és irreparable, les transferències tendinoses s’han convertit en l’única alternativa viable per a pacients joves o d’alta funcionalitat.

La revisió descriu diferents tècniques de transferència tendinosa, destacant-ne els beneficis i les limitacions. Encara que la transferència del pectoral major s’utilitza de forma extensa des de fa més de 30 anys, els resultats en força i funció són moderats. Com a alternativa, s’ha explorat la transferència del múscul dorsal ample o latissimus dorsi, que ha mostrat resultats prometedors, amb una millora del dolor i de la funcionalitat de l’espatlla. Tot i així, les transferències del pectoral menor i del trapezi superior no han ofert resultats concloents.

Aquest estudi és un avenç important en la millora dels resultats quirúrgics per a pacients amb lesions complexes del maniguet rotatori, un àmbit en constant evolució dins la cirurgia ortopèdica i traumatologia.

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: