L’HUB lidera la publicació a nivell europeu de pautes d’actuació en trastorns d’alimentació davant la Covid-19

- Coronavirus

Un grup internacional d’investigadors encapçalats pel Dr. Fernando Fernández-Aranda, cap de la Unitat de Trastorns de la Conducta Alimentària del Servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ha publicat a European Eating Disorders Review un article que difon en 21 llengües recomanacions i pautes d’actuació per afrontar els trastorns de l’alimentació en el context de l’actual pandèmia de Covid-19.

Una situació de confinament prolongat com l’actual, amb el tancament d’hospitals de dia i consultes externes presencials, pot incrementar l’ansietat i els símptomes relacionats amb aquestes malalties, tal com suggereix un estudi pilot realitzat per l’HUB a partir d’una enquesta telefònica a una mostra de pacients. Alhora, també pot ajudar a precipitar el desenvolupament de nous trastorns d’alimentació en persones vulnerables, així com sotmetre els cuidadors i també els professionals de la salut a càrregues addicionals d’estrès.

Les taules de pautes d’actuació que presenten aquests experts inclouen recomanacions per a pacients, familiars i terapeutes. Davant d’un seguit de situacions plantejades –des del neguit per l’augment de pes o la manca d’exercici fins a les incerteses sobre la feina, l’avorriment o la solitud, entre d’altres– s’hi plantegen tant quines són les actituds inadequades com les estratègies que cal seguir.

L’actual situació ha portat a impulsar les teràpies i el consell online, un fet molt positiu, segons el Dr. Fernández-Aranda. Segons afirma, “la necessitat és la mare de l’enginy i aquesta pandèmia ens pot fer fer un pas endavant en els nostres models d’atenció a la salut mental. Consolidarem mètodes més eficients i efectius per estar connectats, amb tractaments més flexibles i personalitzats”.

En l’article hi han participat diversos grups de Catalunya, Espanya i Europa, entre els quals destaquen, a més de la Unitat de Trastorns de l’Alimentació de l’HUB, el Servei de Malalties Infeccioses de l’HUB i el CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn).

La publicació és d’accés lliure i podeu consultar-la aquí