L’HUB contribueix a validar una eina que avalua el risc de mort sobtada per una cardiopatia

- Equipaments

29 centres de referència dels Estats Units, Canadà, Països Baixos, Itàlia, França i Espanya, entre els quals hi ha l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), han participat en un estudi multicèntric internacional que ha validat un model de predicció del risc d'arrítmies ventriculars i mort sobtada en miocardiopatia arritmogènica del ventricle dret (MAVD). Aquesta calculadora es pot utilitzar com a guia per a la presa de decisions clíniques rellevants i és d’ús lliure accedint al web ARVCrisk.com.

Els resultats de l'estudi de validació de la calculadora ARVCrisk.com han estat publicats a la prestigiosa revista European Heart Journal, editada per la Societat Europea de Cardiologia (ESC). Entre els coautors hi figura el Dr. Andrea Di Marco, facultatiu adjunt de la Unitat d'Arrítmies del Servei de Cardiologia de l'HUB i investigador postdoctoral del grup de malalties cardiovasculars BIOHEART de l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).

"Des de l’HUB hem ofert una contribució important per arribar a obtenir una mostra tan àmplia de pacients, una cosa força excepcional, ja que es tracta d'una malaltia relativament poc freqüent", ha explicat Di Marco.

La MAVD -o ARVC, les sigles en anglès- és un tipus de miocardiopatia amb base genètica caracteritzada per la disfunció del ventricle dret, encara que l'afectació dels dos ventricles és cada cop més reconeguda. També es caracteritza per la presència d'arrítmies ventriculars potencialment letals, i la mort sobtada podria ser fins i tot la primera manifestació de la malaltia.

La validació externa confirma que el model avaluat té una bona capacitat predictiva per a les arrítmies ventriculars i la mort sobtada. Per tant, "la calculadora ARVCrisk podrà ser utilitzada com a guia per a la presa de decisions clíniques rellevants, com és la implantació d´un desfibril·lador automàtic implantable (DAI) en prevenció primària en pacients amb MAVD", assegura el cardiòleg de l'HUB. En paral·lel, l'equip de l'HUB ha col•laborat activament en l'elaboració i la realització d'un altre projecte en la mateixa cohort de pacients, actualment en fase d'anàlisi estadística.

Article de referència

Jordà, P., Bosman L.P., Di Marco, A. et al, 2022. Arrhythmic risk prediction in arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy: external validation of the arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy risk calculator. European Heart Journal. DOI: 10.1093/eurheartj/ehac289